24 oktober 2015

Ifrågasätt allt innan du tar på dig något



Några frågor man kan ställa till sig själv:
*Behöver jag verkligen köpa det här?
*Har jag plats för det här?
*Behöver jag verkligen göra det här?
*Behöver jag verkligen äga det här?
*Behöver jag verkligen gå med i denna grupp?
*Behöver jag ägna min tid åt det här?
*Behövs verkligen detta i mitt liv?



Det finns två ord som en del har svårt att skilja på och det är prioriteringar och värderingar. När man prioriterar så väljer man vilken uppgift som kommer först. När det gäller värderingar så kan olika människor ha olika värderingar. För en del är det hälsa, för andra kärlek, Gud, musik, att hjälpa andra mm.

När man valt ut sina värderingar så kan man försöka rensa i kalendern för att hinna med det man vill hinna med.

När du ägnar mer tid åt sådant som inte är viktigt för dig, och lite eller ingen tid alls åt sådant som du verkligen gillar, brukar det resultera i stress, frustration och en skavande känsla av att något inte står rätt till.

Inga kommentarer: