21 januari 2017

Har du varit utbränd?


Jag kan fortfarande känna igen mig i det jag snackade om 2011.

2011 så pratade jag med en person som blivit utbränd. Jag pratade med den personen om mitt liv och hur jag känner att jag har det. Både när det gäller jobbet, kyrkan och privat. Vi kom då fram till att när man jobbar extra så gör man det för att man känner att man får pilar på sig från olika håll. Pilar med förväntningar som man kanske fyller i texterna på själv. Det kan stå saker som man tror att andra förväntar sig att man ska göra.

Vi pratade även om att olika personer har olika mycket tid beroende på hur mycket man har förutom sitt jobb. I mitt fall så funderade jag på att byta jobb. En av anledningarna var att jag tog med mig jobbet hem utan att någon krävde det av mig. Att inte känna att man hinner med det man vill kan göra att man tar med sig jobbet hem trots att man inte borde göra det, för det gör att det ser ut som man hinner med mer på arbetstiden, så den dagen man slutar att jobba hemma så kan man må dåligt av att veta hur mycket som finns att göra och att veta hur mycket mer man fick gjort när man även jobbade hemma. På så sätt kan man även bli utbränd. Många gånger är det en kombination av flera saker som gör att man kan bli utbränd. Det är ofta jag känner att jag inte hinner med de jag tänkt ut själv och då känns det som ett misslyckande och det kan också göra att man känner sig stressad och otillräcklig.

Detta händer fortfarande för mig.

När det gäller församlingen så känner jag att jag lätt hjälper till på något område för att jag ser att det finns ett behov och tillslut har jag tagit på mig mer än jag borde. Det fylls hela tiden på med uppgifter, samlingar mm och jag känner mig otillräcklig. Kanske fylls det på för att jag gillar att testa på olika saker och när jag visat att man kan en ny sak så är det lätt att man plockas in på det området för att det finns ett behov där.

Jag ska säga att det har blivit bättre nu när vi är fler som mixar, men det är fortfarande mycket jobb förutom mixningen och jag känner att jag har svårt att säga nej när jag är ansvarig och det gör att jag många gånger åker och mixar när ingen annan ställer upp eller gör andra saker när behov finns. Det kan göra att andra saker blir lidande. Jag har flera gånger funderat på om jag ska fortsätta som ansvarig eller överlämna uppgiften till någon annan. Nu är vi dessutom på flera platser och det är en hel del jobb att hålla koll på utrustning som flyttas mellan platserna. Jag hoppas därför kunna märka upp utrustningen, så det framgår vilken plats kablar och utrusning tillhör.

Jag har flera gånger funderat hur jag ska göra med gitarrspelandet i kyrkan, men just nu så har jag lagt det åt sidan. Dels på grund av mina studier. Dock betyder det inte att jag slutat spela och sjunga. Det beror på att jag tycker att det är så roligt och jag mår bra av det.

Jag brukar få höra att jag är duktig på att mixa, men det kan bli jobbigt att hela tiden mixa, men det kanske är mitt eget fel då jag ställer upp när andra ej kan, men jag känner att jag har ett ansvar för att det alltid ska finnas en ljudtekniker på plats. När vi är på andra platser och använder annan utrustning, så kan jag även där känna ansvar trots att det finns andra ljudtekniker på plats och då beror det på att det är annan utrustning som ska användas och jag känner jag då måste se till så att utrustningen kommer till platsen och att de som ska använda den får information om hur den ska användas.

Dock kan jag många gånger vara jättetrött när jag ska läsa eller lyssna på någon föreläsning när det gäller mina studier och jag undrar vad det kan bero på med tanke på att jag kan känna mig trött trots att jag sovit tillräckligt många timmar.

Har du också svårt att säga nej, så vill jag varna dig redan nu. Utbrändhet börjar bli så vanligt nu och det beror nog på den stress som är på många arbetsplatser och är det stressigt där, så kan det bli stressigt med andra uppgifter också. Jag hoppas verkligen att jag slipper bli utbränd. Jag känner flera som blivit utbrända och de vill alla hinna med så mycket. Tyvärr brukar de ibland bli utbrända igen av den anledningen att de inte fått tillräckligt mycket tid till återhämtning eller att de är för ivriga när de kommer tillbaka. Ibland beror det kanske på att vi ställer för höga krav på oss själva eller sätter för höga mål.

Avslutningsvis vill jag fråga.
Har du varit utbränd?

Inga kommentarer: