18 januari 2017

FEMTON STEG TILL EN GOD NATTS SÖMN


FEMTON STEG TILL EN GOD NATTS SÖMN

1. Gör ditt sovrum till ett riktigt vilorum. 
Röj undan allt skräp, pröva med doftljus, ordna vackert omkring dig - tavlor, kuddar, lakan, blommor, vackra prydnadssaker. Gör sovrummet till en välkomnande, lugnande helgedom.
2. Skydda ditt sovrum för kontorsarbete, tv-tittande eller spel (såvida det inte hjälper dig att somna)
3. När det är dags att sova, se till att det är mörkt, svalt och tyst.
4. Undvik större mängder mat före läggdags. Om du nödvändigtvis måste äta något, välj något lättare, till exempel kalkon, jordnötssmör, banan eller annan föda rik på tryptofan som har en naturligt lugnande verkan.
5. Pröva med varm mjölk eller örtte. Minns du att mammorna förr i världen gav barnen varm mjölk att dricka före läggdags? Det fungerar än idag.
6. Undvik koffein, nikotin och alkohol i minst tre till sex timmar före läggdags. Somliga personer bör bara unna sig kaffe på morgonen till exempel, eller inget alls efter klockan två på eftermiddagen. Var uppmärksam på kroppens signaler.
7. Motion ger bättre sömn, men inte för nära (tre timmar) inpå läggdags.
8. Undvik att ta dig en lur senare än mitt på eftermiddagen, och sov då inte så länge så att det stör din nattsömn. Ge akt på hur siestan påverkar dig, så du vet hur lång den ska vara för att pigga upp i stunden men inte hålla dig vaken vid läggdags.
9. Ha regelbundna sovtider - lägg dig ungefär vid samma tid varje kväll och stig upp ungefär vid samma tid. Tiden kväll och morgon bör inte variera mer än två timmar även om du är ledig.
10. Du kan ha strumpor på i sängen. Kanske är det kalla fötter som håller dig vaken.
11. Ha papper och penna till hands invid sängen. Då kan du skriva ner dina bekymmer eller olika saker som du måste göra - och sedan glömma dem och segla fritt i drömmarnas land.
12. Lägg allt arbete åt sidan minst två eller tre timmar före läggdags och gör i stället något som känns avslappnande.
13. Om du efter tjugo minuter till sängs fortfarande ligger och vrider och vänder på dig, stig upp och läs eller lyssna på lugn musik eller gör något annat avslappnande. Kämpa inte mot sömnlösheten.
14. Ta hjälp av ljuset. Dämpa ljuset några timmar innan du kryper till kojs och tänd ljuset eller gå ut i solen strax efter uppvaknandet. Det ställer hjärnans inre klocka efter det sömnschema du valt.
15. Om du har fortsatta sömnbesvär, tveka inte att uppsöka en sömnspecialist.

HAR DU NÅGOT TIPS PÅ HUR MAN KAN SOVA BÄTTRE? SKRIV ISÅFALL EN KOMMENTAR TILL DET HÄR INLÄGGET

Vad har jag användt mig av?

Jag försöker att ha så lite som möjligt framme i sovrummet, jag undviker kontorsarbete i sovrummet, jag har ingen tv där, jag ser till så att ingen lampa är tänd och om det är tyst är det inget problem alls att sova. Nån kaffedrickare är jag inte och alkohol dricker jag inte heller. Ibland händer det att jag tränar före läggdags.

Vad kan jag lära mig.

Jag ska försöka att ha mer regelbundna sovtider och försöka lägga bort arbeten tidigare på kvällen. I ett exempel i boken finns en person som sov ganska bra under veckan, men när han var ledig på helgen så tänkte han ta igen det han missat. Han blev då istället väldigt trött när han sov länge, men när han ändrade sig och sov lika mycket hela veckan, så var han mycket piggare. Det brukar jag säga till syrran ibland när hon undrar varför jag kliver upp så tidigt. Jag brukar säga. Man kan ju inte sova bort hela dagen. Nu var det några år sedan, så nu tror jag att hon kliver upp tidigt.

Tänkvärt 

De som får solen att skina i andras liv kan inte hålla den borta från sig själva. James M. Barrie

Några frågor du kan fundera på

1. Om du fick ett helt dygn fritt från arbete och plikter, vad skulle du då göra?
2. Om du fick en vecka utan arbete eller plikter, vad skulle du då göra?
3. Vad skulle du vilja göra mest av allt om du hade all den tid, pengar och talang som krävs.
4. Vad får dig att skratta och känna dig lycklig?
5. Vad känner du lust och entusiasm inför? Vad känns rent fascinerande?
6. Vad gjorde du senast du kände dig avslappnad? Senast du var glad? Utvilad?
7. Bestäm dig för en aktivitet som hjälper dig att koppla av och som du trivs med, som är rolig eller lustfylld. Vad är avkoppling för dig?
8. Vik lite tid för dig själv denna vecka (om det så bara är tjugo minuter). Om du fortfarande finner skäl att inte ladda batterierna, skriv ner de skälen här.

Inga kommentarer:

Blogglistan 2015 - Spotify

Innebandylistan 2015 - spotify