13 augusti 2016

Nätverksjobb

Nätverk, Parken och datorprylar

Idag har jag & Peter varit och jobbat med nätverket på Hannaskolan i Umeå. 





Nu vet vi ungefär hur det är uppbyggt och har hittat en del som vi skulle vilja förändra. Vi ska försöka skriva ner det så att fler kan förstå hur det är uppbyggt så det blir lättare att felsöka nästa gång. Grundproblemet var att det inte gick att använda internet, men efter vår felsökning så fick vi igång det. 

Efter jobbet i Umeå så åkte vi till Parken så jag kunde visa hur utrustningen fungerar på Parken. Vi hade nämligen fått skjuts av David J till Hannaskolan och på måndag ska Broskolan ha en samling på Parken och då behöver de använda ljudutrustningen så jag visade hur mixerbordet och slutstegen startas.


Jag letade även upp multiboxen och kopplade in det jag vet att de ska använda och tog några bilder på verktygslådorna där kablar och mickar förvaras. Det gjorde jag för att kunna informera den som kommer att vara ljudtekniker så det ska bli lättare att hitta om de behöver koppla in något mer. Bilden tog jag dock före något kopplades in. 


När jag sedan kom hem till min lägenhet så letade jag upp en del datorutrustning som jag samlat på mig. Tanken är nu att rensa bort det som inte går att använda. Jag hade en hårddisk som ej kunde läsa ut något och jag har försökt få liv i den med olika program tidigare och även stoppat den i frysen så mitt sista hopp skulle nu vara att öppna den och se om läsarmen låst sig i något läge. Om inte så finns inte speciellt mycket hopp och med tanke på att det inte var något problem där så kollade jag på läsar/skrivarhuvudet för att se om jag skulle hitta något fel där och efter det så kollade jag på diskarna som jag försökte rengöra, men jag hade inte så stora förhoppningar på detta, men om jag skulle lyckas kunde det trots allt vara värt tiden, men den här gången gick det inte vägen. Dock har jag tidigare fått liv i en hårddisk genom att se till så att läsarmen kommer tillbaka till dess grundläge och lyckas du med det någon gång så ska du rädda så mycket du kan på hårddisken och samma sak gäller om du stoppat den i frysen för då har du inte lång tid på dig att jobba med dig och då är det viktigast att du får tag på det du behöver behålla och sedan får du köpa en ny hårddisk. Kanske skulle det vara bättre att du köper en ny hårddisk först så du har plats för alla filer du vill rädda. Ännu bättre är förstås om du sparar det du vill rädda på fler platser, så du har en backup om en hårddisk skulle sluta fungera. 


Inga kommentarer: