02 mars 2017

Hur duktiga är vi att ta hand om personer?


2012 tog jag med mig en arbetskompis till kyrkan och försökte jag sätta mig in i hur han skulle reagera. Jag funderade bl.a. på vilka som skulle heja på honom och jag är glad att så många faktiskt hejade på honom med tanke på att svenskar är rätt så dåliga på att heja på varandra.

Senare funderade jag på om han tyckte att något var konstigt eller att det tog lång tid, men han verkade trivas jättebra.

Ibland är vi mer oroliga än vi behöver vara.

Dock känner jag att jag själv borde bli bättre på att heja på personer jag inte känner. Ett hej behöver inte sluta i ett jättelångt samtal utan det kan räcka med att säga hej, för det är verkligen viktigt att man får känna sig välkommen när man kommer till en ny plats där man inte känner så många.

Inga kommentarer: