10 oktober 2015

Alkohol



Det kan vara många olika saker som räknas till mörkrets gärningar. Kanske bör man se över vad man ser på på tv, vad man gör på datorn, hur man är mot vänner mm. Jag hoppas att jag lever på rätt sätt.



När det gäller fylleri så har jag inget problem eftersom jag inte dricker, men så fort man börjar så ska man vara medveten om vilken risk det är med att dricka. Det kan ställa till med så mycket. En del säger att det är okay att dricka alkohol när man är kristen, men jag säger som vår ungdomspastor. Alkoholen leder ingen till frälsning.

Jag tycker att det är synd att så många kristna dricker. Det är kanske är för att man kan tolka bibeln på så många olika sätt, men jag dricker inte eftersom jag vill vara ett föredöme för andra och jag vill att mina vänner och arbetskamrater ska kunna känna sig trygga i att veta att jag bryr mig om dem.

Om vi hjälps åt så kanske vi kan vända trenden. Det är ju som en sport att dricka alkohol, men vi kan försöka hjälpas åt att sprida hur kul vi har det utan alkohol. Om de ser hur kul vi har det så kanske de en dag vill avstå. För det är ju många som dricker som inte mår speciellt bra efteråt, men dricker man inte alkohol så mår man bra och kan ha roligt ändå.

4 kommentarer:

Emelie sa...

Jag håller verkligen med dig om det. Jag tror att väldigt många dricker för att det är förväntat av dem. Jag tror inte att jag känner någon som dricker alkohol för att det är gott. Jag pluggar på högskola och där är det rysligt mycket drickande för att det är så låga priser på alkoholen där. Jag var på en sittning en gång och folk var fulla redan innan middagen hade börjat. Jag tror att det är viktigt med en attitydförändring som visar att nykterhet inte är något pinsamt som man ska skämmas över. Jag tror att alla typer av skolor ska gå i täten och börja fundera på vad deras pubkvällar sänder för signaler. Sen tror jag att det är viktigt att vi som är nykterister våga stå upp för det trots att det många gånger är svårt och jobbigt.

dawwaz sa...

Ja, precis! Många faller för grupptrycket och hur det ser ut i samhället och de gör de för att de då tycker att de passar in.
Kanske skulle fler sluta att dricka när de ser att flera av deras vänner inte gör det.
Att vara nykter är något man kan vara stolt över tycker jag. Tänk vad mycket pengar vi sparar när vi inte dricker och då gör vi inte heller något vi ångrar. Inte p.g.a. alkoholen i alla fall.

Emelie sa...

Så sant! Det måste kännas riktigt jobbigt att göra något som man i normala fall inte skulle ha övervägt för att man var full. Sen så måste det också vara otäckt, tänker jag, att inte riktigt ha koll på vad som har hänt för att man var så full att man inte minns.

dawwaz sa...

Ja, det tror jag också! Tur att man inte råkat ut för det. Jag säger inte att jag är felfri, men de fel jag gjort beror inte på alkoholen. Ingen är felfri, men utan alkohol så minimerar man risken för att göra något man inte tänkt göra.