03 mars 2017

Varför ser världen ut som den gör?


2010 eller 2011 så träffade jag min arbetskompis och vi pratade om de som inte har mat varje dag.

Varför är det så i världen? 
Varför kan en del äta vad de vill när de vill och andra aldrig äta.
Ja, det är en svår fråga att svara på. Jag kunde inte ge honom något bra svar, men jag berättade om lösningen på problemet.
Jag tror att om alla som har pengar i överflöd skulle dela med sig till de som inte har pengar så skulle alla må bättre. De som har för mycket pengar slipper fundera på vad de ska göra med alla pengar. De behöver bara ge pengar till någon som verkligen behöver dem.

Dock tror jag att det många gånger är de som inte har så mycket pengar som hjälper de som är utan. Det beror nog på att de förstår behovet bättre än en som har pengar i överflöd. De sparar in på något för att hjälpa någon annan. Jag tror verkligen att Gud gillar de som ger av vad de har oavsett om det är mycket eller lite. Men de som tjänar bra skulle nog må bra av att dela med sig av sina pengar för då skulle de kunna hjälpa personer som är utan mat eller personer som behöver hjälp av läkare mm.

En del ställer sig frågorna:
Varför ser världen ut som den gör? Varför alla krig, varför all fattigdom, varför, varför, varför? Varför gör inte Gud något om han ser vad som händer?

Jag tror att Gud har en plan för varje människa och tanken är att vi ska leva som Jesus. Om alla skulle följa 10 Guds bud så skulle världen ha varit helt annorlunda tror jag. Ta t.ex. Du ska inte stjäla, du ska inte döda mm. Människor är människor och alla har möjlighet att få möta Gud och leva med honom. En del väljer att göra det, men andra inte. De som vänder Gud ryggen kan t.ex. starta krig. Nu försöker jag absolut inte säga att alla som inte tror på Gud krigar, men jag tror att många gånger är det 2 eller 3 personer som har något emot en annan person eller ett land och sedan växer gruppen för att vänner och vänners vänner bygger på gruppen och tillslut är de så många så de kan starta krig och många som är med å krigar vet inte vad de gör eller varför de gör det. Det är lite som alkohol. En del dricker inte för att det är gott utan för att vänner gör det och frågar man dem så vet de inte varför de gör det. Krig kan bero på olika saker. Man kan t.ex. strida om olika delar av länder eller så är det religions-grupper som inte kommer överrens eller så är det pengar som styr eller något annat. Oavsett vad det är så kan vi vara säker på att krig inte löser problemen. Jag tror
att det hela tiden är människorna som orsakar problemen. En del får lära sig från födseln vad som är rätt och fel. En del kommer själv på vad som är rätt eller fel. En del vet vad som är fel, men gör det ändå.

Jag vill att du som läsare inte bara funderar på varför allt sker i världen utan att du även tänker hur kan jag se till så att det blir mindre krig och mindre fattigdom. 

Skriv gärna en kommentar på det här inlägget

Inga kommentarer: