18 januari 2017

Elva energihöjare


1. Motionera: Promenader är perfekt för att få energi. Kan vara jobbigt i starten, men efter ett tag riktigt skönt.
2. Dra ner på koffein och socker. Det här är bara tillfällig energi.
3. Ät mer frukt och grönt. Ger både energi och bättre humör.
4. Sov ordentligt. Det är olika för olika personer. Sov inte för mycket, men det är viktigt att du är utvilad.
5. Ta en kort tupplur ibland. I bästa fall blir du piggare, men du kan även bli tröttare. Det är precis som med sömnen. Lagom är bäst.
6. Drick mycket vatten. Blir man uttorkad så blir man seg och trött. Läsk, te och kaffe gör att du blir uttorkad, så se till att dricka mycket vatten.
7. Gör något roligt!
8. Ta rast. Att ibland ta avbrott i rutinerna kan ge extra energi. Det kan räcka med en promenad, äta på annan plats mm.
9. Ät stärkande mellanmål. I stället för koffein så testa med nötter eller yoghurt.
10. Se till att få frisk luft. Det kan räcka med en minut, men varför inte gå en promenad. Tankarna blir klarare.
11. Ät en allsidig kost. Äter du endast en sorts föda får du inte i dig alla vitaminer och mineraler du behöver för din hälsa. En kost som till exempel mest består av kolhydrater är ofta fattig på kalium och magnesium, som bägge höjer energinivån.

Inga kommentarer:

Blogglistan 2015 - Spotify

Innebandylistan 2015 - spotify