21 augusti 2017

Ta bort perfektionismen

Strävan efter perfektion kan skapa stress
Perfektionister stirrar sig blinda på brister och fel och blir lätt upprörda över sådant som inte är fullt godtagbart i deras ögon. Att vara perfektionist är inget att sträva efter. Förväntar du dig att din familj, vänner eller kollegor ska vara perfekta, så kommer du känna dig besviken, frustrerad och stressad, av det enkla skälet att ingen är perfekt. Om du ofta känner stor frustration över andras oförmåga eller elakhet eller brist på hänsyn, då behöver du lära dig att ta det lugnt, slappna av och släppa det, vad det nu är. Om du kan acceptera att människor är olika och gör saker annorlunda än dig, så är det till stor hjälp för att stressa mindre.

Är du en som är jättenoga när du städar?
Du flyttar på möbler för att kunna städa överallt. Om så är fallet så kan det ta tid före det blir städat eftersom man sällan känner att man har den tiden och då skjuter man lätt upp städningen. När man sedan bestämmer sig för att göra det så blir man irriterad att man inte gjort det tidigare.

Jag kan erkänna att jag känner igen mig, men jag har blivit bättre på det. Tidigare ville jag hela tiden att allt skulle se bra ut i min lägenhet och det vill jag fortfarande, men tidigare så kunde jag ibland skjuta upp städningen och sedan tvinga mig själv att städa extra noga för att bli nöjd.

Inga kommentarer: