15 september 2015

Är du kontrollfreak?


Kontrollfreaken och den fixerade fixaren 
Försöker man kontrollera sin omgivning så kan man bli stressad. En sorts kontrollfreak är en person som måste lösa ett problem så fort han ser ett.



Jag kan känna igen mig i det här kapitlet eftersom jag har haft svårt att släppa ansvaret för radio. Jag hjälper ofta till mer än jag borde. Jag skulle egentligen kunna vänta tills någon ringer mig, för det är ingen som kräver att jag ska göra det nu eftersom jag inte längre är ansvarig för det. Jag sänder fortfarande radio de söndagar då jag mixar gudstjänsten och nu är det än en gång dax för en ny att lära sig sända radio. Vi får se hur det går.

På samma sätt så känner jag mig lite som kontrollfreak när jag hjälper till med projektorn trots att jag mixar istället för att bara säga att jag har ljudet. Jag tror som många andra att det kan krävas att man inte gör en sak om det är för lite folk, för det är först när personer ser att det saknas någon på en plats som de förstår att det behövs fler för så länge samma person ställer upp så fungerar det.

Kolsyreeffekten: 
Med kolsyreeffekten menas att en person som är irriterad över något är så arg och irriterad att han kan göra nästan vad som helst. Det kan vara något personen letar efter. Man kan fråga om man kan hjälpa till, men är personen fortfarande arg, så bör man endast erbjuda hjälp och sedan gå därifrån och låta kolsyran sluta bubbla.

Inga kommentarer: