24 mars 2018

Skrivarproblem, kabelproblem & inspelningsproblem

Idag har jag riggat ljud inför familjefesten
som skulle vara på Nya Parken, men samtidigt fick jag ett samtal från mitt jobb för att det var problem med en skrivare. Jag visste att personen som ringde var själv på lagret och det var många kunder som fick vänta för att det inte gick att få ut något papper på det som skulle lastas ut. Jag ville så gärna hjälpa honom, men höll då på att förbereda ljud till familjefesten, så jag sa att jag kunde ringa till supporten. Jag fick vänta länge i kö och när jag kom fram så var det inget fel som de kände till, men de skulle göra en omstart på något för att se om det skulle lösa problemen med utskrifterna. När jag hade riggat upp ljudet så testade jag det lite och visade en person hur mixerbordet fungerar och vad han behöver tänka på och därefter ringde jag tillbaka till jobbet för att höra om problemet var löst, men det var det inte. Jag åkte då hem till min lägenhet och ringde tillbaka till jobbet för att se om jag skulle kunna hjälpa dem hemifrån med skrivaren, men vi lyckades inte hitta felet då, så jag frågade om jag skulle komma och felsöka och även om jag skulle komma och hjälpa dem på jobbet.

Personen som ringt mig tyckte inte att jag skulle behöva komma och hjälpa honom, men jag tyckte så synd om honom för vanligtvis är vi två som jobbar på lagret, men nu är det en som är på semester och chefen hade inte hittat någon ersättare. Jag åkte därför till jobbet och hittade felet snabbt. Skrivaren hade av någon anledning fått fel IP-adress. Bilden visar den felaktiga IP-adressen som stod på skrivaren när jag kom till jobbet.


Jag vet inte om någon ändrat inställningarna på den eller om den alltid varit inställd på DHCP. Hur som helst så hade den på grund av det fått en egen tilldelad IP-adress, så jag ändrade till manuell och skrev in IP-adressen som ska vara till skrivaren och det kom då ut många papper. Det kändes bra att jag kunde lösa problemet för det är inte kul att leta artiklar utan ett papper i handen för det underlättar otroligt mycket när man har en plocklista med sig. Senare kom chefen som hade varit på övning och han tackade mig för att jag kunde ställa upp och hjälpa till.

Vi råkade även ut för en sak till under dagen. Det var nämligen en person som hade bokat en släpvagn, men ej kommit tillbaka med den i tid, så kunden som skulle använda den efter dem stod där utan släpvagn, så jag beslutade då att vi skulle ta lastbilen och leverera till kunden och det hade inte varit möjligt om jag inte hade jobbat, men nu när jag var på plats så gick det att lösa. Jag stannade kvar på lagret och min arbetskompis åkte iväg med soffan.

Efter jobbet åkte jag och hämtade datorn och ljudkortet på kyrkan för att testa att byta ljudkort mellan datorerna för att se om problemet skulle förflyttas vilket det gjorde, så jag tror inte att ett nytt USB-kort löser problemet.




Jag sökte på internet för att se om någon varit med om något liknande och hittade en sak som jag kommer att testa framöver. Förutom det så stängde jag av strömmen i lägenheten när det var Earth Hour och hade då ett ljus tänt och jobbade med två släpvagnskablar till jobbet som jag lagade.






Efter det åkte jag med ljuddatorn till kyrkan. När jag var klar med det så åkte jag hem och letade upp sängen.

Inga kommentarer: