03 juli 2017

Vad kan jag bidra med för att skapa en bättre balans?

Att jobba med sin palett

Det är lätt att förminska sig själv och bli svartsjuk. Då kan det vara svårt att vara varm och kärleksfull. En del behöver tänka och analysera mindre och bara vara. Ju mer man tänker och grubblar desto större blir bekymren. En promenad eller ett träningspass kan få bort vårt fokus på våra tankar. Välj vänner som talar sanning även om det svider ibland. Ibland tänker vi och funderar över varför en person inte hört av sig. Om det då skapats en rädsla, så kan en vän vara till hjälp för oss. Våra vänner kan leda oss tillbaka till vår kraft. Jag vill se min vän, min partners behov för att det förväntar jag mig av andra. Jag vill ge glädje och kärlek även om det kommer att utmana mig. Utmaningar får mig att utvecklas.

Det egna ansvaret i en relation

Vi är själva ansvariga för vårt skräp, men även för vårt liv och vår lycka. Vi kan inte förändra allt som sker runtomkring oss, men vi kan förändra våra reaktioner och inställningar. Kanske tänker vi att det är partnern som ger oss negativa känslor och skapar frustration. Vi väljer själva hur vi reagerar och kan reagera med kärlek, vänlighet eller lugn.
Om man försöker gå in i en relation utan behov och förväntningar på den andre och istället tänker på vad man kan dela och uppleva tillsammans, så blir "kraven" på en rimlig nivå. Vi har alla vårt bagage och det är viktigt att vara sanna och ärliga. Alla har det tufft någon gång och rädslor kan trycka ner oss och få oss att känna oss värdelösa. Då kan det vara svårt att hitta tillbaka till kärleken, men om vi är ärliga med varandra och säger att det handlar om oss själva och inte vår partner eller vän, så får de förståelse för hur vi har det. Man kan t.ex. säga:
-Det är mina egna demoner jag jobbar med , men du får gärna hålla om mig under tiden.
Vi behöver sträva efter att vilja vara med oss själva och känna att vi är fantastiska. Vi kan alla ha dåliga dagar ibland och kan då berätta det för vår partner.
-Du idag känner jag mig lite ful och värdelös. Det har inte med dig att göra, det är bara mina känslor som spökar och har tagit över. Har du lust att hålla om mig en stund?
-Kan vi hitta på något kul, så jag kommer på banan igen?
-Kan jag få lite egen tid till att ta hand om mig själv?
-Jag går och tränar så att jag får ur mig lite frustration. Följ med om du vill.

Förändra dina mönster

Våra känslor påverkar vår omgivning. Är vi glada och fyllda av kärlek, så är allt vackert och härligt. Är vi arga och irriterade, så är alla idioter. Är vi sorgsna, så förstärks det i våra liv. Vår yttre verklighet reflekteras i vår inre värld. Det som pågår i vårt inre är därför viktigt om vi vill förändra vårt yttre. Försök inte att hitta fel på dig själv, för då försöker du få fram bevis på det. Vi har lätt för att upprepa oss och det kommer vi att göra tills vi längtar efter en förändring. Vi väljer själva vår partner. Vi kanske inte alltid är nöjda med honom eller henne och behöver då ställa oss frågor som:

  • Vad kan jag acceptera/leva med?
  • Vad kan jag bidra med för att skapa bättre balans?


Vi vet själva i vårt innersta vad som är rätt för oss. Därför är det viktigt att leva inifrån och ut. Vänner kan ge oss tips och råd, men i slutändan är det vi som bestämmer. Om du jobbar med att älska dig själv, så kommer ditt liv att förändras. Kärleken är som kondition färskvara och vi behöver träna oss.
Försök att observera hur det känns inom dig innan du börjar bekymra dig eller bry dig om vad andra ska tycka, tänka eller säga. Lita på dig själv. Om du känner att något är fel, så är det fel. Lita på att du vet vad som är bäst för dig och var kärleksfull och ärlig. Kom ihåg att le så ofta du kan.

Inga kommentarer: