18 juli 2016

Felsökning

Felsökning & studerande

Under min morgon får jag ett samtal om att datorn kraschat igen. Jag tänkte då att han kanske skojade med mig, men han menade allvar, så jag beslutade mig för att åka tillbaka till datorn för att felsöka. 

Denna gång gjorde jag en hel del försök, men fick hela tiden upp "blue screen", men jag hittade i bios några tester som gick att köra för att se om det var något fel på något ramminne. Jag stoppade därför tillbaka även det jag tidigare plockat ut. Problemet var bara att felsökningen inte indikerade på att något var fel på något av dem.  




Jag gjorde sedan en test på hårddisken för att se om det skulle visas något fel på den, men inget visade på något konstigt där heller. 



Efter testet så kom jag in i Windows och körde tillverkarens program för att se om jag då skulle hitta något fel på hårddisken. Jag körde då en snabbtest och körde sedan Windows minnesdiagnostikverktyg för att se om det möjligen skulle hitta något fel på minneskortet, men inga problem då heller. 

Då valde jag att köra en fullständig hårddisktest via tillverkarens program. Inget som var fel då heller. 


Jag körde därför ett annat test som inte heller visade på något fel. 


Efter det så testade jag grafikkortet. 



Jag körde sedan ett program för hårddisken, men hittade inget fel med den heller. 

När jag skulle stänga datorn fick jag vänta före den hade möjlighet att stänga av sig. 


Som du ser här så försöker den själv att reparera. 


Efter det så startade jag om datorn flera gånger och hela tiden kom datorn in i Windows. Dock pratade jag med den som ska använda den för det är ju så nyligt jag gjort en ominstallation och det är så många program som är installerade, så jag undrade om det var möjligt att testa den en stund till för att få reda på om det bara var något tillfälligt. Fungerar den som den ska efter detta så blir jag glad.Om inte så vet jag vad som väntar. Om man bortser från detta så har jag mellan felsökningarna jobbat med min skoluppgift. 

Inga kommentarer: