20 december 2015

Flera bollar i luften



HA GÄRNA FLERA BOLLAR I LUFTEN

Jag har aldrig förstått mig på de som har väldigt många bollar i luften, men jag ska läsa om vad boken har att säga.

Nu från boken:
När du håller på med två saker samtidigt så klyver du ditt tänkande, ditt fokus, din uppmärksamhet och din koncentration och delar upp dem mellan de två aktiviteterna. Om båda är tankekrävande så kommer det inte gå så bra. Att prata i telefon och skriva mail samtidigt är t.ex inte att rekommendera. En del tänker att de ska göra tre saker på en timme, men klarar inte av något. Det är nämligen så att om man hoppar mellan tre saker så måste man hela tiden fundera på var man var och då går det åt en hel del tid till att starta och att avsluta och när du håller på med den ena saken tänker du hela tiden på nästa sak. Om du har något viktigt som kräver din fulla uppmärksamhet, försök ta för vana att skjuta allt annat åt sidan och koncentrera dig helt och fullt. Genom att ägna dig åt denna uppgift och slutföra den, kommer du också att göra bra ifrån dig.

Vad menas då med att det är bra att ha flera bollar i luften???
Här kommer några exempel:
* Planera en inköpslista medan du stuvar diskmaskinen full
* Ring ett samtal medan du skriver ut en rapport på tvåhundra sidor
* Motionera medan du lyssnar på en reklam-CD
* Betala räkningar medan du har tvättid
* Sortera reklam medan du funderar på marknadsföringsidéer.

Det är inte att ha flera järn i elden samtidigt som skapar stressen. Det är när fokuset splittras som det blir stressigt. Det står om en person som ständigt svarade i telefonen direkt när det ringde. Personen kollade mailen flera gånger om dagen. När han sedan märkte att det hela tiden gjorde att han avbröt de projekt han höll på med så bestämde han sig för att ändra på detta så han stänger nu av telefonen ibland och kollar mailen två gånger om dagen.

Hur känner jag igen mig i detta?
Jo, ibland hoppar jag från projekt till projekt istället för att koncentrera mig på ett. Jag ska försöka att bli bättre. När det gäller att göra flera saker samtidigt så brukar jag laga mat när jag väntar på tvätten eller skriva i bloggen som jag gör idag. Ibland låter jag bli att svara i telefonen för att visa att jag är på jobbet och inte har tid att svara. På lunchen så kan jag ringa upp och fråga dem vad de ville. Mailen kollar jag två ggr/dag ungefär.

Inga kommentarer: