02 mars 2016

Vart går gränsen?

Vad är svart och vad är vitt?

Känns det som att det kan vara lite fel så är det väl ingen idé att ens försöka. Det är väl bättre att leva helt och rent för Jesus så slipper man oroa sig. Här kommer några funderingar som många tänker på när det gäller synd. 


VAD ÄR SYND?

ÄR DET SYND: 
* Att ha sex före äktenskapet 
* Att dricka alkohol 
* Att dricka öl 
* Att dricka vin 
* Att röka 
* Att snusa 
* Att onanera 
* Att titta på porr 
* Att byta partner 
* Att tänka på en annan kvinna 

 ISTÄLLET KAN DU TÄNKA 
* Kan jag vänta med att ha sex före jag har gift mig för att vara säker på att jag får dela den bästa gåva jag kan ge till någon annan. Jag vill dela den gåvan med rätt person. 
* Kan jag låta bli att dricka alkohol, öl och vin så slipper jag komma in i något beroende. Det kan annars ställa till konsekvenser. 
* Kan jag låta bli att röka och snusa så slipper jag ett beroende som inte är bra för min kropp. 
* Kan jag låta bli att onanera och titta på porr så slipper jag oroa mig för var gränsen går. 
* Kan jag vänta på den rätte för mig istället för att testa olika personer och såra många. 
* Kan jag låta bli att fantisera om andra kvinnor när jag lever tillsammans med en redan. 

VAR GÅR GRÄNSEN? 

Kanske tänker du att det spelar väl ingen roll om man syndar för man får ju ändå förlåtelse, men det är ju inte tänkt att vi hela tiden ska synda och be om förlåtelse, men om vi frestas och syndar så ska vi kunna få förlåtelse. När det gäller sex så kanske du tycker att vi får ha sex när vi vill för att Gud har skapat det, men jag tror att Gud vill att vi bevarar den gåvan till den vi väljer att leva vårt liv med. När det gäller alkohol så kanske du tänker. Det står ju att de drack vin i bibeln så då borde det vara okay. En öl till maten kan väl inte vara fel. Tillslut kanske du tänker att alkohol kan väl inte vara fel så länge jag inte blir berusad, men det blir ett beroende som kan göra att man gör något som man inte tänkt göra. När det gäller rökning och snusning så gör du det säkert för att det är gott, men hade du inte smakat så hade du inte blivit beroende. Men en del blir frestade precis som Eva och Adam blev. När det gäller onani så tänker du kanske att Gud har skapat onani för att alla ska kunna ha det skönt även om vi lever själv och det måste väl vara okay om man inte tittar på porr. När det gäller porr så kanske du tänker att det är okay att titta på lättklädda tjejer om de inte är nakna, men varför hela tiden testa gränserna? Du kanske tänker att jag måste testa olika personer för att hitta den rätte och till viss del kanske man behöver det för att lära känna varandra men då börjar det som kompisar istället för att ha sex och göra slut. Många har säkert tänkt på någon annan kvinna och behöver förlåtelse för det. Ingen synd är för stor för att vi ska kunna få förlåtelse för den, men se till att inte bli frestad. Det tänker jag göra. Jag vet inte vilket problem du har, men kanske är det något att de problem som står ovanför. 

Skriv gärna en kommentar om hur du ser på synd och vad som är synd för dig

Inga kommentarer: