28 december 2015

Tacka nej till vissa uppdrag

TACKA NEJ TILL VISSA UPPDRAG

Det första exemplet är en tjej som är duktig på att tala, så hon åker runt och talar. Hon gjorde det först gratis. Efter ett tal så ville fler höra henne gratis och hon sa ja flera gånger, när det sedan blev för mycket så var hon tvungen att tacka nej till de platser där hon fick betalt för att hinna med. När hon kände sig väldigt stressad och utmattad så valde hon att endast tacka ja till ett tal i månaden. När hon begränsade sina tal så var andra beredda att betala för att få höra henne.

Nästa exempel är en hantverkare med fru som ägnat mycket tid till att tillgodose andras behov och medverka vid varenda aktivitet de blir inbjudna till. Hur mycket de än har själva så säger de JA, för att de inte vet hur man säger NEJ. Tillslut kom de båda på att det inte hela tiden går att låta andras behov gå före ens egna.


VAR PÅHITTIG OM ARBETET NÖDVÄNDIGTVIS MÅSTE INKRÄKTA PÅ PRIVATLIVET

Det står en del exempel på hur läkare gör. Om de behövs så kan de ibland ta med sig sitt barn för att hinna vara lite mer med dem. En läkare kom från en fotbollsmatch och hade fotbollströjan på sig. Efter det utförda jobbet så åkte hon tillbaka till barnens match. Ett sätt att koppla bort jobbet är att inte använda mobilen eller läsa sin e-post när man inte jobbar. Då snackar vi om mail och samtal som har med jobbet att göra.

VAD DU KAN SÄGA NÄR DU VILL SÄGA NEJ MEN ANDRA VILL HÖRA ETT JA

* I vanliga fall skulle jag ha kunnat gå med i gruppen, men inte nu. Jag har helt enkelt för mycket att göra.
* Det vore jätteroligt, men inte just nu.
* Det skulle jag gärna göra, men jag har alldeles för många åtaganden just nu och jag kan inte klämma in något mer.
* Ja, det vore ju roligt, men det kan jag bara inte.
* Jag skulle gärna hjälpa till med ditt arbetsprojekt, men jag har också prioriteringar, och om jag gjorde dina skulle jag aldrig få mina gjorda.
* Jag skulle gärna hjälpa till med ..., men jag är tyvärr upptagen ikväll.
* Tackar som frågar. Det känns väldigt hedrande, men dessvärre kan jag inte åta mig ordförandeskapet för styrelsen i år.
* Tusan också! Det har jag alltid velat göra, men det stämmer inte i tiden. Tack i alla fall för att du frågade. 
* I normala fall skulle jag gladeligen hjälpa dig, men just nu är det lite mycket här så jag kan inte komma loss. 
* Det vore jätteroligt. Vilken dag var det sa du? Åhå, ledsen men det går inte. Då har jag annat för mig. (Den som frågar tycker antagligen inte att dina planer är viktigare än hans, så gå inte in på dem. Säg bara att du har annat för dig

Det här med att säga nej, det är verkligen inte lätt. Jag har fortfarande svårt med det. Problemet är att man tar på sig för mycket och gör allt gratis och då går man miste om de tillfällen man får att få betalt för det man är duktig på. 

Jag blev t.ex. erbjuden att mixa och då tänkte jag först att nu ska jag vara duktig och säga nej för en gångs skull. Den gången var det för att jag jobbade. 

Kanske tänker du, men varför tar du inte ledigt då så du får göra det du är duktig på och tycker är roligt? Dock måste det finnas en balans i det för om man alltid gjorde det man tycker är roligt så är det inte säkert att man skulle ha pengar att köpa mat för. 

2012
Jag vet att många tycker att jag är jätteduktig i församlingen. Igår fick jag höra:
-Du är den bästa ljudteknikern!
Då sa jag: 
-Det var väl å ta i. 
Då sa personen: 
-Bäst i den här kyrkan iallafall! 
Jag blev jätteglad av att få höra det. Det är roligt att mixa när man får mixa som man vill och när man får kommentarer om det som var bra. Jag skulle gärna ha mixat där jag blev erbjuden om att mixa, men jag vet inte om jag skulle fått mer betalt där än om jag jobbar, så därför blev det ett nej från min sida även om pengar inte är allt. Jag hoppas verkligen att de hittade en bra ersättare. 

Annat jag haft svårt att säga nej till är filmuppdrag även om jag tycker att jag blivit lite bättre på det. En annan sak är mixningen och andra uppgifter i kyrkan. Ofta är det de gånger man inte säger nej som man ångrar eftersom när man tackat ja till samma sak två till tre gånger så tar andra personer en för givet. De förväntar sig att jag ska göra det jag en gång tidigare tackat ja till.

Inga kommentarer: