29 november 2015

Självisk kärlek och evig kärlek



Har du någon gång hört en predikan om kärlek? Om inte så kan du läsa lite nedanför och fundera på vilken kärlek du vill välja.

SJÄLVISK KÄRLEK
Jag (tänker bara på dig själv och ditt eget bästa)
Känsla (en känsla du har)
Min fördel (lite som att tänka på sig själv)
Kortvarigt (håller troligen inte i längden)
Älskar pga vad man får (är inte villig att hjälpa till själv)

EVIG KÄRLEK
Någon annan
Beslut (ett beslut du tar att leva med personen i evighet)
Förbund (även om det är obekvämt)
Långvarigt (håller länge) 
Älskar pga vem den ÄR (du accepterar den andre och ni hjälps åt att hålla kärleken levande) 

Självklart så pratade vi även om Guds kärlek och vår kärlek till gud

En person tog upp det här:
Jag blir trött när jag hör någon som säger 
-Kärleken tog slut! (Vi kom fram till att kärleken inte tar slut utan det är förälskelsen som tar slut) 

Kärlek=SEX (Många tror att kärlek endast går ut på att ha sex. Sex är något vackert som är skapat från Gud, men när människor åker runt och har sex med olika personer eller bara gör det för egen njutning eller hur jag nu ska förklara det. Då blir det inte som Gud har tänkt det.) 

Kärleken är blind (Vad menar man egentligen när man säger att kärleken är blind?)

Vilken kärlek väljer du?



Inga kommentarer: