30 september 2015

Kan jag bli bättre att hjälpa människor?






Det finns läkare, tandläkare, sjuksköterskor och andra sjukvårdsutbildade som under stort känsloengagemang berättat för oss hur dessa resor har förändrat deras liv för alltid. När personer tackar dem, så tackar de personerna för att de fått öppnade ögon för att se vad världen egentligen handlar om. När de hjälper personer genom att ge dem mediciner, smärtstillande, vitaminer, mat mm så berättar de även om Jesus och att han verkligen älskar dem och de får möjlighet att ta emot honom och de flesta gör det.

Allt du kan göra är värt att göras!

Ibland har du säkert tänkt. Det kommer inte ens att lämna det minsta lilla avtryck i världsproblemen. Om alla skulle tänka på det sättet skulle vi inte se någon förändring. Nu kommer ett expempel du kommer att förstå.
Tänk dig att du är jättehungrig för du har ej ätit på tre dagar. Någon kommer då och erbjuder dig ett mål mat för att lindra buksmärtorna för en dag. Skulle du då tacka för det målet och vara glad? Självklart skulle du det. Hur tror du då andra skulle reagera som har det värre än så? Det är klart att vi kan hjälpa människor!

Nu kommer ett annat sätt att förändra världen.
På arbetet kan du sprida glädje genom att vara tacksam för olika saker i stället för att klaga som de flesta gör. Du kan även vara tålmodig, vänlig, hjälpsam, uppmuntrande och snabb att förlåta.

Hur gör vi allt detta då?
Ja, börja med dig själv! Ställ den här frågan till dig själv
Vad gör jag för att göra någon annans liv bättre?
Nästa fråga
Vad har jag gjort i dag för att göra någon annans liv lite bättre?

Fundering:
Kan jag bli bättre att hjälpa människor? Ja, det är klart jag kan. Bara en enkel sak som uppmuntran. Jag vet själv hur glad jag blir när jag blir uppmuntrad så därför borde det inte vara så svårt att uppmuntra andra.

Jag har hjälpt människor på olika sätt, men jag har fortfarande saker jag kan förändra. Ett sätt jag hjälpt människor på är att bjuda på pannkakor och tala om Jesus. Ett annat är att jag skjutsat personer till olika platser.  På olika sätt försöker jag att hjälpa människor.

4 kommentarer:

Emelie sa...

När jag får en sådan fråga från någon så brukar jag alltid referera till uttrycket, "gräv där man står". Jag tror att det är enklare att se vad man faktikst kan göra då. Tänker man på allt hemskt som händer i världen blir man så handfallen, jag blir det i alla fall. Men då tröstar jag mig själv med att jag idag kan göra något flr att förbättra saker här. Bara genom att hålla upp en dörr till någon eller hälsa vänligt på kassörskan på ica kan förbättra deras dag. Genom att vara trevlig och artig kan man göra större skillnad än man tror. :-). (När jag klickade på startsidan på din blogg kom det upp ett gammalt inlägg som du skrev för länge sedan då man kunde skrivaa en fråga till dig. Jag trodde att det var en uppdatering så jag skrev en fråga där och sedan försvann allt. Jag vet inte riktigt vad som hände. Hoppas att jag inte strulade till något med din blogg. I så fall ber jag om ursäkt.)

dawwaz sa...

Ja, det finns så mycket som vi kan göra för andra och det behöver inte vara speciellt svåra saker för att det ska bli förändring.
Tråkigt att din fråga försvann. Jag vill gärna ha kommentarer i min blogg så alla som vill får gärna ställa frågor och dela kommentarer här. Ber om ursäkt om den försvann när jag gjorde någon förändring i min blogg. Du får gärna skicka frågan igen om du vill.

Emelie sa...

Jag kan ställa om min fråga här :-) . Jag är 24 år och är precis som du nykterist. Jag får ofta kritik på grund av det av människor som tycker att det är en social grej att dricka alkohol och att jag är osocial som inte dricker. Ibland har jag fått höra att jag måste dricka lite vodka och att jag bara får följa med på vissa saker om jag dricker de. Min fråga är om du har varit med om det någon gång och hur du då har bemött det och om du har npgra tips på hur jag kan ge svar på tal på ett kristet sätt.

dawwaz sa...

Jag har inte varit med om att jag blivit tvingad att dricka. I mitt fall har de istället sagt att de tycker att det är bra gjort av mig att låta bli. De tycker att jag gör det bra som klarar av att låta bli. Jag vet inte om det är svårare nu än tidigare, men jag tycker att man kan ha roligt utan alkohol. Jag tycker att det är fel att tvinga någon annan att dricka. Man måste väl få välja själv och vill du ändå vara med de som dricker så tycker jag att de ska acceptera att du inte dricker. Många gånger kan de vara glada att någon nykter följer med och hjälper till med skjuts och annat. Kanske inte något bra tips, men jag har inte varit med om det här problemet. Ibland följer jag med arbetskompisar och de dricker alkohol och jag dricker typ coca-cola eller något annat gott och vi har det trevligt ändå.