29 november 2015

Slimningsdagar



DELEGERA VISSA UPPGIFTER TILL ANDRA
Finns det något i ditt eget liv som du kan delegera eller be om hjälp med?
Här kommer ett ex.
Du kan t.ex. fixa städhjälp. Du kanske inte alltid har möjlighet att betala, men ska du ha storbesök nån gång så kanske det kan vara värt det för en del.
Andra tips är t.ex. biltvätt, barnpassning och matlagning.



BOKA IN SLIMNINGSDAGAR I DITT SCHEMA
Det står om en person som bokar in slimningsdagar. De dagarna använder han till att komma ikapp med allt möjligt.

Här kommer några exempel
* Jag kortar ner mina mejlsvar till ett ord eller två
* Jag skrollar igenom och raderar all e-post jag kan
* Jag sätter en tidsgräns på fem minuter för alla mina telefonsamtal (såvida det inte är komplett omöjligt)
* Går snabbt igenom den eventuella snigelpost som samlats på hög och kastar alla tidningar och kataloger som jag inte hunnit läsa sedan föregående slimningsdag.
Jag har märkt att det ger mig en väldig skjuts, så när jag ändå är i "elimineringstagen" går jag igenom garderober och köksskåp. När man väl börjar är det lätt att man fortsätter och mycket av det man hittar kan man skänka till välgörenhet.

Ett annat exempel är en lärare som för varje år sparar uppgifter, men om man då ser till att rensa ut när skolavslutningen varit så blir allt lättare. Ett annat ex. kan vara att röja upp i garaget. En del gör detta varje dag. Andra tar slimningsdagar till hjälp. Det spelar ingen roll hur du gör, men se till att göra det bara, för går det för lång tid och blir för mycket, så blir du bara stressad av det.

Inga kommentarer: