26 september 2015

Sätt upp mål!


Positiva mål och negativa mål:
Kanske har du satt upp ett mål som du inte lyckas uppnå. Det kan vara ett nyårslöfte eller något annat mål. Det finns olika mål vi sätter upp. En del klarar vi av att uppnå, men andra blir för stora.

*Ett exempel är att försöka bestämma ett möte med någon. Så länge de man försöker få ett möte med har ett nej som mål så kommer det inte att gå, men man kan försöka. Mer kan man inte göra. De har jag försökt med, men det har inte alltid gått så bra. Jag tänker därför inte ge lika många möjligheter till möten framöver eftersom jag nu fått lära mig att en del inte går att komma överens med. Det blir bara en massa snack. Man lovar, men det blir ingenting.
*Ett annat mål som kan bli för stort är att starta en rörelse, företag eller något annat. För att klara av det krävs delmål.
* Ett annat mål är att gå ner i vikt och istället för att bestämma sig för att minska jättemycket i vikt, så kan man satsa på ett halvt kilo per månad och blir det mer så är det en bonus.
*Det som är viktigt med alla mål är att man inte sätter för stora mål, för att om man fyller sin lista med stora mål utifrån all tid man har över, så kommer man inte att klara av det eftersom det hela tiden kommer andra mål som andra har som mål.
*Ett sätt att eliminera många av våra negativa mål är att inse att vi faktiskt har mål för allt vi gör.

Målvakter:
Så fort du har satt upp ett stort och viktigt mål så kommer lika stora hinder att dyka upp överallt.
Ex från boken:
Du bestämmer dig för att banta. Ganska så snart så blir du bjuden på kakor eller får en chokladask.
Ex från mitt liv:
Jag blir erbjuden att spela gitarr, men känner att jag inte kan det eftersom jag är ljudansvarig och behöver mixa, men nu har jag försökt att både mixa och spela gitarr. Inte samtidigt, men vi får väl se hur länge jag orkar hålla på med både mixning och gitarrspelande.
Ett annat exempel var tidigare att jag inte kunde spela innebandy för att jag skulle sända radio.
Om man råkar ut något som detta så kan man kalla det för målvakter. Målvakterna hindrar oss från att skjuta mål. Det är inte samma som ursäkter eftersom det inte beror på oss själva.

I slutet av kapitlet så rekommenderar författaren att man skriver upp alla sina mål för att inte glömma bort dem. När något är slutfört, så stryker man det målet. Det känns alltid så bra då.

Inga kommentarer: