26 september 2015

Mål i livet kan uppväga stressen på jobbet


Många människor får inte tid till sina mål för att det är så mycket på jobbet. Många gånger kan det hjälpa att ha mål vid sidan av sitt jobb. Målsättningarna på jobbet och krav på ökad produktivitet kan göra att man blir tokig stressad eller sjuk. Är det så för dig så ska du se till att ha mål vid sidan av så att du inte bränner ut dig.



En som provade på det är Pam.
Hon hade så mycket på jobbet, så istället för att slappa framför tv:n så började hon att skriva en lista med saker hon tycker om att göra. Hon jobbade även frivilligt på ett hem för hemlösa en kväll i veckan. Det fungerade för Pam, så det kan vara värt att testa.

Jag spelar innebandy ibland för att minska stressen på jobbet och i kyrkan. Jag håller på med andra aktiviteter på sommaren. Bra mål är att vara med människor eller hålla på med aktiviteter. Här kommer en lista på enkla, relevanta och givande livsmål
* Att lära sig ett främande språk (jag har lärt mig lite arabiska på jobbet)
* Att ha en rosenträdgård
* Att bli ungdomsledare (har hjälpt till på fredax som ungdomsledare)
* Att träffa sin favoritidrottsman
* Att bo på ett lyxigt hotell eller spa
* Att regelbundet skänka medel till välgörenhet
* Att gå med i en andlig grupp
* Att lära sig dansa
* Att köpa en platt-tv till mormor
* Att åka tåg i ett vackert landskap eller åka på kryssning
* Att paddla kanot eller snorkla (Jag brukar paddla kanot ibland)
* Att få ekonomisk rådgivning av en framgångsrik miljonär
* Att lära sig måla eller någon annan konstnärlig verksamhet
* Att arbeta ideellt (Det har jag gjort många gånger på Svedjeholmskyrkan)
* Att bjuda sin mamma på en dag på spa
* Att läsa bibeln eller någon annan helig skrift
* Att gå med i en hälsoklubb
* Att starta eget (Jag har funderat på det, men det känns som det är så mycket jobb med det)
* Att skänka böcker till föräldralösa barn
* Att gå på balett.

Inga kommentarer: