07 augusti 2017

Hur du kontrollerar din reaktion på stressfaktorer


Nu skriver jag inte exakt som det står, men du har säkert fått vänta på bommarna och tåget nån gång.

Det kan vara jobbigt och speciellt om man är stressad.
I den här historien så är det en som väntar på tåget och bommarna. Sedan får två bilar åka, därefter kommer bommen igen och det kommer ett tåg till.
Den som det handlar om började att kolla sig runt andra gången han fick vänta. Han upptäckte då en person som tutade hela tiden och svor. Det känns inte som det skulle hjälpa direkt, men i alla fall. Sen fanns det även en kvinna och hon plockade fram vykort från handskfacket och började skriva brev.
Det är lite olika sätt att vänta på.
När de sedan fick köra så hade en somnat vid ratten och då kan det hjälpa om man tutar. Det man vill komma fram till med denna historia är att folk reagerar olika. Det sätts ingen press på oss utan vi väljer själva vår stressnivå. Vi bestämmer själv hur vi vill se på våra problem. Personen som tutade och svor tänkte nog att det här var det värsta som kunde hända.
Många gånger kan tonåringar säga typ "får jag inte gå ut ikväll, så har du sabbat hela mitt liv".
De andra som väntade på tåget kan också ha varit stressade, men de har insett att det inte ger något att skrika och tuta.
Det är viktigt att vi ger oss själva rätt budskap. Under en period i mitt liv så talade jag till mig själv så här "det här är en bra dag".

En sak som minimerar risken för irritation är att åka iväg till jobbet i god tid så man slipper stressa. Det tar egentligen inte så många minuter extra att köra normalt. Man sparar inte mycket tid på att köra för fort och när man kör för fort så är risken större att man kör av vägen, krockar, blir stoppad mm. Om man skulle råka ut för något sådant så har man inte sparat någon tid alls och måste man stanna för ett tåg så slipper man stressa om man startat i god tid.

2 kommentarer:

Tony Malmqvist sa...

Kul och bra skrivet! Men jag håller inte riktigt med dig om att det alltid är vi själva som väljer stressnivån, nu syftar jag i första hand på den inre stressen, som jag tror många gånger är mer farlig än den som finns utanför oss själva. Själv har jag varit kristen i rätt många år nu vid det här laget, finns mycket jag har fått ompröva efter vägen. Jag är för att ta ett exempel inte lika kategorisk att allt är svart eller vitt som jag ansåg för några år sen, tror det finns gråzoner också.
Gud välsigne dig och löp ditt lopp som du är satt till att göra.

David Sundström sa...

Nä, vi kanske inte alltid kan välja själva, men många gånger kan vi göra det. Gud välsigne dig med!