29 juni 2017

Hitta balansen

Ibland kanske vi behöver sitta å en klippa vid havet. En annan gång behöver vi träffa människor. Det kan vara samma sak med mat. Flera dagar med sund kost gör att du längtar efter något onyttigt. Det är kontrasten vi behöver. Den fysiska, den mentala, den känslomässiga och den andliga.


Fysisk balans

Kost och träning gör dig piggare, friskare och gladare. All träning är givande. Testar du något nytt, så utmanas du och får möjlighet att träffa nya människor. När det gäller kost, så är det rätt individuellt och du vet själv vad som passar bäst för din kropp.

Mental balans

Hur mår du i din vardag och på jobbet?

Våra tankar om oss själva kan lätt trycka ner oss, men kan även lyfta oss. Jämför du dig med andra, tänker att ingen vill ha dig eller tror att andra snackar skit om dig bakom din rygg, så kommer det att påverka din vardag. Har du låg självkänsla, så behöver du försöka peppa dig själv.

Vi har så lätt att tänka

Jag är väl ingen
Jag ser inte så speciell ut
Jag kan väl inget

Vi har svårt att tänka

Jag är fantastisk
Jag är vacker
Jag är härlig

Försök lyfta fram de positiva med dig. Dina tankar kan ingen höra. De negativa tankarna kanske jagar dig, men du kan säga nej till dem. Det är svårt, men små förändringar kan göra stor skillnad.

Ett leende kan hjälpa både dig och din omgivning. Försök träna upp det när du är stressad. Testa, så får du se att det fungerar.

Inga kommentarer: