31 juli 2016

Viasat

Byte av programkort



Idag har jag varit i Sidensjö och där började jag med att aktivera de nya programkorten hos mor och far och anledningen till detta var att de hade gamla programkort och de har haft problem med att kanal SVT1 och SVT2 försvunnit flera gånger och jag har då aktiverat de gamla programkorten på nytt igen, men jag ringde tillslut och frågade Viasat om man måste aktivera dem så ofta som vi gjort. De sa då att de skulle skicka nya programkort till min mor och far, så nu när de hade fått dem så var det dags att byta ut dem.

Att byta ut korten i boxarna var inte så svårt. Med hjälp av bilden på tv:n fick jag reda på vad det var för boxnummer och kunde med hjälp av den informationen stoppa i rätt programkort med tanke på att de fått två nya programkort. Det är viktigt att man stoppar i dem i rätt box. När jag hade stoppat i de nya korten så förväntade jag mig att få upp en bild om att ringa och aktivera programkortet, men det blev bara svart bild. På grund av detta så fick jag ringa Viasat som bad mig dra ut strömmen och starta om boxen för att se om den låst sig, men det var då samma resultat, så jag fick istället återställa den till fabriksinställningarna genom att dra ut strömkabeln och därefter hålla in EGP-knappen när boxen startade upp. Jag fick hålla den intryckt tills alla lampor på boxen blinkat 5 ggr efter varandra. Detta fick jag göra på båda boxarna och sedan kunde jag aktivera korten genom att prata med kundservice på Viasat. 

Under dagen fick jag även träffa min systers dotter Alva-Li som satt och spelade piano med mig. Några toner fick hon fram, men om hon skulle fått välja själv så hade hon nog hellre valt att slicka på tangenterna. 

När vi testade kanalerna så upptäckte vi att tv3 saknades på den ena boxen. Det blev därför ett nytt samtal till Viasat och de tipsade om att nollställa boxen och jag berättade då att jag redan gjort det. Då ville de att jag skulle testa en kanal som fanns på någon siffra mellan 60-70, men där fanns inte TV3. Då bad de mig om att kolla vilken mjukvaruversion det var på boxen och han kom då fram till att den behövde uppdateras och det kunde jag göra genom att dra ut strömsladden och sedan hålla pil höger intryckt vid uppstarten av boxen. Jag skulle då hålla den intryckt tills nedladdningen startade. När den startade så lät jag den jobba på ett tag och gjorde lite annat under tiden. 


Lite senare åskade det så mycket att de drog ut utrusning i olika rum. Dock tror jag att uppdateringen var klar för när jag kopplade in den så stod det rätt mjukvaruversion på inställningarna, men ändå fanns ej TV3 så jag testade att göra om detta om något skulle ha kunnat gått fel under uppdateringen, men när den var klar så fanns ändå inte TV3. När vi konstaterat detta hade de stängt på Viasat. Det fortsatte regna och hagla och jag fortsatte kvällen med Alva-Li som nu kan hålla flaskan själv. 



Inga kommentarer: