26 juni 2017

Kostbehandling mot IBS


Kanske känner du någon som har IBS. IBS betyder Irritable Bowl Syndrome. Ungefär 15-20 % av befolkningen i västvärlden har IBS.

Vad är IBS?
IBS kan vara värk i magen med uppblåshet, gaser, kramp och problem med toalettbesöken i form av diarré, förstoppning eller att man inte kan tömma tarmen ordentligt. Symptomen lättar oftast vid toalettbesök.

De flesta som söker vård för IBS är kvinnor mellan 20-50 år, men det är nog många män som inte söker behandling.

Diagnosen kan skilja lite beroende på avföringsmönstret. Är det diarrédominerat kallas det för IBS-D. Är det förstoppning så kallas det för IBS-C. Har man båda så kallas det för IBS-m. Ett tips är att göra glutentestet först. Även laktos.

Har man blod i avföringen och går ner i vikt ska man söka läkare.

IBS gör så att tjocktarmen arbetar för snabbt eller långsamt. Symptomen kan börja direkt efter man ätit och ibland mitt under måltiden. Laktos och fruktos samt lök och vitlök känner man oftast av snabbare. Vete kan ta 12-24 timmar. Det finns något som kallas för FODMAP som står för Fermentable Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols. Det är en kostbehandling där man tar bort dessa kolhydrater eftersom de absorberas dåligt, jäser och påverkan vätskebalansen i tarmen.

Stress
IBS kan även påverkas av stress. Stressen slår hårt på mage och tarm och många gånger är stress överordnad kosten. Det sympatiska nervsystemet slås på vid stress och det gör att matsmältningen inte kan aktiveras. Felaktig kost och stress är därför inte bra. Det är viktigt att stressa ner och lära sig andas rätt.

Hur ska man äta?
Det är inte bara vad du har på din talrik som spelar roll. Självklart ska man anpassa portionen, men det är inte bara det man ska tänka på. Man behöver även se till så man inte äter för snabbt. Flera små måltider är bättre än få och stora. Det är även viktigt att tugga igenom maten ordentligt. Maten är som bäst när du tuggat den så den är som välling.

Det finns även en app som heter IBSfri
iTunes
Android

Några råd
1. Undvik kall dryck - drick ljummen eller rumstempererad
2. Drick 30 minuter före eller en timme efter måltid
3. Ät små portioner och ät ofta
4. Appen IBSfri ger dig listor på mat som kan ätas och mat som bör uteslutas vid IBS
5. De livsmedel som ger allra mest besvär är lök, vitlök, vete och råg
6. Undvik för mycket kaffe, te, alkohol, socker samt kolsyra som kan ge problem även om de inte innehåller FODMAPS
7. Fett som oliver och olivolja jäser inte i tarmen! Vissa som har IBS kan emelertid reagera på fett så känn efter själv!

Inga kommentarer:

Blogglistan 2015 - Spotify

Innebandylistan 2015 - spotify