07 maj 2017

Varför ska du flytta hem?



Jag tänker nu dela med mig av ett inlägg som var under 2010 och anledningen till att jag delar det är inte att jag är arg på någon för vad de sa utan för att få dig att tänka på vad du säger till andra. Det kan nämligen vara så att personen inte förstår varför du ställer frågorna.

Året var 2010 och jag bodde då i en lägenhet i Gullänget. När badrummet gjordes om i min lägenhet var jag utan toalett och dusch i min lägenhet, så istället så flyttade jag till mina föräldrar under den tiden. De jobbade rätt så länge med badrummet och det var då jag började fundera på hur man kan reagera på olika frågor.

Jag hade berättat om att jag tänkt bo hemma ett tag när de skulle göra om badrummet. Det började först med att min mor flera gånger frågade när jag skulle flytta hem så de skulle få träffa mig och då var jag osäker eftersom jag ej fått veta när badrummet skulle göras om. Men jag kände mig verkligen välkommen.

När det väl var dax så fick jag höra detta:
Min syster sa:
-Varför ska du flytta hem? Hur länge tänker du bo hemma?
Min far sa:
-Hur länge tänker du bo hemma då?

Jag kan förstå att de är nyfikna, men jag visste inte hur lång tid det skulle ta för dem med badrummen.

Jag hade nästan sett fram emot att bo hemma hos mor och far ett tag, men frågorna om hur länge jag skulle bo hemma gjorde att jag inte kände mig välkommen. Kanske var det bara en egen känsla, men så kände jag då.

Jag upplevde även samma sak på helgerna när jag kommer på besök. De kanske inte sa något, men jag kände mig endast välkommen när jag hjälpte min far eller syster på något sätt. Jag tror att det till stor del berodde på mina egna tankar.

Om jag går till mig själv så tycker jag att det är kul med besök, men det är inte alltid jag är beredd på det och då kan det kännas jobbigt, men jag försöker att inte visa det.

Nu är det stor skillnad och jag känner mig alltid välkommen!

Jag vill ingen något illa med det här inlägget utan vill bara att du ska tänka på vad du säger till andra.

Inga kommentarer: