06 januari 2017

Älska dina fiender

Vinn kärlek genom att visa kärlek

2012 läste jag en berättelse i boken kärlekens revolution och den handlar om en tjej som blivit sexuellt utnyttjad av sin far. Enligt berättelsen upptäckte hennes mor detta när hon var 14 år, men hon gjorde inget för hon visste inte vad hon skulle göra eller vågade inte. Det dottern gjorde var att hon förlät sin far men höll sig borta från honom så ofta som möjligt tills en dag då hon bestämde sig för att hjälpa till med olika saker i hemmet då hon läst bibelordet.

Nej, älska era fiender, gör gott och ge lån utan att hoppas få igen något. Då skall er lön bli stor, och ni skall vara den Högstes barn, eftersom han är god mot de otacksamma och onda. 
Luk 6:35

Resultatet blev att hennes far blev överväldigad av hennes erbjudande och han undrade nog varför hon var villig att göra så mycket för honom efter allt han gjort mot henne. Tre år gick, men ingen förändring hos hennes far. Han var fortfarande elak, lättretlig och mycket självisk. Men inte långt efter det så tog hennes far emot Jesus som sin frälsare. Det var han själv som valde att omvända sig och efter det så bad han om förlåtelse till sin dotter.

Vad vill jag då säga med detta?

Jag tror att det inte hjälper att bli arg, starta krig eller att bråka om saker utan vi behöver älska varandra och det kan många gånger vara lättare sagt än gjort. Att älska sina vänner är inte speciellt svårt, men fiender kan vara svårt. Jag tror dock att vi alla kan hjälpas åt att sprida kärlek. Det är tyvärr mycket som händer i världen som jag inte förstår, men jag kan be och sprida budskapet om en som älskar alla människor, men med det sagt så betyder det inte att den jag talar om tycker om allt som vi människor gör. Vi kan få förlåtelse för saker vi ångrar i livet, men vi kan inte backa tillbaka i tiden även om vi skulle önska att vi inte gjorde en del saker. 

Inga kommentarer: