18 december 2015

Rensa i röran



RENSA I RÖRAN

En massa bråte kan hålla dig upptagen. Det ska beredas plats för dem, de ska underhållas, försäkras, skyddas mm. Ju färre prylar du har desto lättare är det att hålla det snyggt och prydligt. Blir det för mycket skräp så blir det jobbigt. Blir det för mycket skräp så blir man trött av att se allt och känner bara att man har lust att gå och lägga sig. Röjer man upp i röran så blir det lättare att hitta det man behöver. Med färre prylar får du så mycket energi att du kan dansa fram på gatorna. Det blir lättare att fokusera på vad du verkligen behöver och på vad du innerst inne vill.

Några exempel i mitt liv.
Många gånger skjuter man upp städningen för att det känns jobbigt just för tillfället, men det blir inte mindre jobbigt av att man skjuter upp saker. När det gäller städning så försöker jag dela upp det och ta lite i taget. Varje gång jag har städat så tänker jag att nu ska jag hålla det så här, men av någon anledning så ändras det efter ett tag och då blir det lite rörigt. Man vänjer sig och skjuter på städningen, men det ska jag försöka ändra på. När det gäller jobbet så är det jättejobbigt när det sparas en massa skräp, men när man har ordning så känns det så bra. Städar man på lagret så blir det därför roligare att jobba. Städningen är inte så kul, men det känns bra när det är gjort och då hittar man lättare.

ELIMINERA OCH SLIMMA PAPPER OCH INFORMATION

När det gäller e-post, brev, mail, ja kalla det vad du vill. Vi får en massa post och man måste lära sig att hantera den på rätt sätt. Skumma igenom post, epost, böcker och nyhetsbrev. Säg upp prenumerationen på alla sådana tidskrifter som samlar damm i högar i hörnen och du tänker att du ska läsa en vacker dag men aldrig hinner med. Lämna diverse kataloger till återvinning utan att så mycket som bläddra i dem. Ännu bättre, avbeställ dem innan de ens skickas ut. På så vis reducerar du mängden oönskad post i brevlådan och bidrar samtidigt till att värna om miljön. Men om de kataloger du trots allt väljer att ha kvar börjar staplas högt i hörnen, så övertala dig själv om att de inte innehåller något som är så viktigt att du nödvändigtvis måste spara dem. När det gäller det här kapitlet så får jag också känna mig skyldig.

Vad gör jag då för att få ordning på det?

Jo, när det gäller mail så sorterar jag det i mappar om jag tycker att jag behöver spara mailet annars tar jag bort det. När det gäller kataloger så slänger jag gamla när jag får nya dock inte på alla. Är det något jag känner att jag inte hinner läsa så kan jag ibland skumma igenom de som legat längst och kolla om det står något som kan vara intressant och slänga dem annars. När det gäller kläder så blir det lätt samma sak också, men då kan man ge bort kläder. Då får man mer plats i garderoben och hittar lättare.

Inga kommentarer: