19 november 2015

Personlig feedback och beröm gör oss kreativa



2011

Jag kollade igenom mina tidningar från handels för att slippa ha dem liggandes i hyllan. Jag har inte haft tid att kolla i dem tidigare, men nu har jag tagit mig tid och rensat bort några. Här kommer delar av en artikel.

En del säger att vi blir mer kreativa om vi arbetar mot en deadline, andra säger att personlig feedback och beröm gör oss kreativa. 
Det sägs även att en miljö där det är okey att göra fel och misslyckas gynnar kreativiteten. Misstag är positiva för det visar att man tänjer gränser. Som ledare kan man hjälpa till genom att försöka få medarbetarna att känna att deras projekt är personliga och det är inte fel att ge beröm offentligt. Barn är ofta kreativa för att de har ej konstruerat sina scheman och de är inte lika styrda över sitt tänkande.

Vid nyanställningar är det vanligt att välja någon som tycker och tänker som en själv, men det är sällan lyckat eftersom man då tappar mycket av de kreativa möjligheterna för att alla är så lika.

Inga kommentarer: