24 augusti 2017

Sköt om dig!


I 2000-talet är det snabbt tempo och höga krav
Det har gjort att många känner sig piskade och vill göra mer.
I ett plan finns det masker som används vid nödfall. Om det är någon som inte kan ta på sig masken är det viktigt att ta på sig sin egen mask först så man inte tuppar av när man ska montera den på sin vän.

TA FÖRST OCH FRÄMST HAND OM DIG SJÄLV, ANNARS KANSKE DU BLIR UTBRÄND OCH INTE TILL NYTTA FÖR NÅGON
Säger man rätt saker till sig själv i stressiga situationer så kan det gå bra. Förbättrad tidsanvändning hjälper inte alltid eftersom man då stoppar in mycket annat som måste göras där man får tid över. Stress kan leda till hälsobesvär, depression, brustna relationer, ekonomiska problem, överbelastade arbetsscheman och utmattning. Man kan få mycket energi genom att visa sig själv uppskattning och belöna sig själv.

Nu kommer ordet STRESS 
  • Sök och välj det som är värdefullt i livet 
  • Ta bort perfektionismen 
  • Rikta in dig på realistiska, relevanta och givande mål 
  • Eliminera det du kan och slimma resten 
  • Sätt gränser hemma och på jobbet 
  • Se till att ladda batterierna varje dag

    Mitt STRESS-ORD 
  • S Mitt stressord känns ganska bra eftersom jag söker det som är värdefullt i livet (JESUS) 
  • T När det gäller att ta bort perfektionismen så är ingen perfekt, men jag vill gärna göra saker perfekta när jag gör något. 
  •  R Jag försöker sätta realistiska mål, men många gånger blir det för stora mål så jag inte hinner med allt jag tänkt mig. 
  •  E Jag har försökt Eliminera det jag kan, men jag tror inte att man ska välja bort det som känns roligt även om jag testat det för att det är lättare att plocka bort det. 
  •  S Att sätta gränser hemma och på jobbet kan bli svårt, men jag får försöka att göra det. 
  •  S Ladda batterierna borde man nog göra oftare för min del genom att äta rätt och sova mer.

    Tänk efter vilka områden av tillvaron som bereder dig mest besvär, problem eller stress?
    Är det 
  • Arbetet 
  • Hemmiljön 
  • Relationer 
  • Mina frivilliga åtganden 
  • Mitt schema 
  • Sömnen 
  • Hälsan 
  • Känslorna

Inga kommentarer: