14 augusti 2017

Töm papperskorgen!


Jag delar en andakt som jag skrev 2011...

När det är jul eller du gratulerar någon som fyller år, så används mycket papper och kartonger. Speciellt under julen så går det åt mycket papper som paketen slås in i. Även kartonger och kassar. Vad händer med skräpet när paketen öppnas? En del brukar öppna sina paket mycket försiktigt, och på så sätt spara fint och användbart papper till nästa år, men de flesta brukar nog bara kasta allt i papperskorgen. Detta för mina tankar vidare till vårt livs papperskorg, typ våra dåliga minnen, synd, misslyckanden och människor vi sårat och blivit sårade av.

På en dator kan man ju slänga saker i papperskorgen, men den behöver också tömmas ibland för att allting ska försvinna, och på samma sätt är det i vårt kristna liv. Vi kan slänga saker på Jesus, be om förlåtelse och känna oss nöjda med det, men istället för att tro och lita på att Gud verkligen har tagit bort all skit ur våra liv så börjar vi att titta i papperskorgen igen, för att minnas, bli nedstämda och älta problem om och om igen. Men jag tror inte att det var Guds tanke, utan han vill att vi ska lämna våra sopor till honom, en gång för alla och låta dem raderas ut helt av honom, tack vare att Jesus dog för vår skull. Förlåtelsen sträcker, täcker och räcker till alla, så vi behöver inte komma tillbaka till de gamla problemen igen, utan vi får leva fria och förlåtna.

"Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet." (1 Joh 1:9)

Gör som mig! Jag har beslutat mig för att idag titta i mitt livs papperskorg för att se om något ska sparas. Hittar jag inget som jag vill ha kvar så väljer jag "töm papperskorg" (rensa bort skräpet) eller så trycker jag på (Shift+Delete) på några saker jag hittat i mitt liv som jag vill ta bort fullständigt. Efter det så trycker jag på Ja. När det står "Vill du ta bort det här från ditt liv" (vill du ta bort de här objekten permanent?).

Trycker du på Delete så slänger du bara dina problem i papperskorgen och då har du tagit ett steg åt rätt håll men när det fortfarande finns i papperskorgen, så är det risk att du kollar i den före den töms. Se till att tömma den istället och gräv inte för mycket i den före du tömmer den för har du en gång valt att slänga det i papperskorgen så har du en gång valt bort det som ligger i din papperskorg.

Inga kommentarer: