17 september 2015

Min personliga handlingsplan

Det här skrev jag ner 2010

Vad är viktigast för dig just nu?
Det som är viktigast för mig just nu är att få spela gitarr och innebandy. 
När du valt det som är viktigast måste du se till att du hinner med det som är viktigast.

Klicka på läs mer för att fortsätta läsningen
Kanske behöver du söka upp en organisation som behöver dina talanger eller kanske du behöver gå någon kurs.
Jag känner nog att det kan vara aktuellt att söka någon kurs för att starta ett eget företag eller att hitta en utbildning för att kunna jobba med datorjobb som jag gillar.

Behöver du avboka något för att lämna plats för din stresshantering. Det kan vara en grupp, hobby mm.
Jag har redan avbokat en sak. Tro det eller ej, men det är innebandy. Jag spelar fortfarande innebandy, men nu spelar jag för att det är roligt och för att det är riktiga vänner jag spelar med. Jag spelade innebandy på fler platser också, men jag valde sedan att fortsätta att spela där jag trivdes. 

Är du fortfarande en perfektionist? Vad kan du skriva ner här för att påminna dig om att vi alla lever i en värld som är långt ifrån fullkomlig?
När det gäller städning så känner jag mig som en perfektionist. Jag städar även om jag inte väntar besök för att jag vill alltid ha det fint. Det gör att jag blir stressad de gånger jag inte hinner och personer undrar om de kan komma på besök. Ofta stressar jag därför med städningen och känner mig inte nöjd.

Har du upptäckt att en del av dina mål varit orealistiska? Vilka då?
Ja, flera gånger har jag förväntat mig att hinna mer än jag gjort. Även på jobbet känns målen orealistiska eftersom jag bygger upp för stora mål för mig själv och får fler uppgifter av chefen.

Försök att föreställa dig hur livet skulle vara om tio år. Det hjälper dig att tänka igenom dina nuvarande mål.
Om tio år så är det 2020-09-17 och jag är 35 år. Jag bor nog söderut i Sverige och får ihop mina pengar genom någon form av datorsupport. Jag har förhoppningsvis även hittat kärleken. Jag har nog även besökt Australien.

Beskriv din stoltaste stund de senaste tio åren.
Det måste ha varit när när jag tog körkortet.

Beskriv en helt vanlig lördag:
Jag städar i lägenheten, tvättar bilen, jobbar eller besöker föräldrarna. När jag har gjort det så åker jag och spelar innebandy och kvällen avslutas med ett ungdomsmöte eller en filmkväll.



Vad äger du för slags saker?
Datorer, videokamera, tv, bil, teknikgrejer, gitarr, förstärkare mm.

Hur har du förändrats som person?
Jo, jag har nog lärt mig att ta vara på tiden lite mer. Jag tycker att jag kan hinna med rätt så mycket på dagarna.

Skriv ner något du tänker göra under kommande året för att ta dig lite närmare vart och ett av de mål du satt upp:
Jag ska ta reda på lite mer om utbildningar och att starta eget företag. Jag ska även söka andra jobb.

Vad ska du göra nästa vecka för att närma dig ditt livsideal?
Jag ska försöka att äta allergitabletterna dagligen, jag ska se till att fortsätta att träna varje dag, jag ska se till att försöka ha en timme per dag då jag inte har något speciellt inplanerat.

Skriv ner tre mål som du vill uppnå inom två år.
Inom två år vill jag vara säker på vilken utbildning jag ska gå, jag vill även köpa hus eller flytta. Jag vill även ha en daglig kontakt med Gud genom bön, sång eller bibelläsning.

Har du tänkt på något du kan eliminera eller slimma.
Jag ska försöka eliminiera tidningar som jag sparar och försöka slimma e-postinkorgen.

Har du bestämt dig för att sätta några gränser?
Ja, jag tänker försöka bli bättre på att säga nej.

Skriv ner tre saker du kan göra för att ladda batterierna dagligen:
Om jag går och lägger mig i tid
Om jag låter en timme vara oplanerad
Om jag promenerar oftare.

Skriv nu ner något som du säkert vet att du kommer att göra för din egen skull det närmaste dygnet.
Jag kommer att träna

Har du någonsin hänt att du sagt "När bara det-eller-det blir verklighet, då kommer jag att vara lycklig" eller "då kan jag hantera stress" eller "då blir livet värt att leva"

Skriv ner allt du skulle vilja att det hände för att du ska bli lycklig eller känna dig lugn eller för att livet ska vara värt att leva.
Om jag hade ett jobb som jag längtade att gå till så skulle det bli roligare att leva. Om man inte fick så stora krav hela tiden. När det gäller kyrkan så skulle det kännas bättre om fler hjälpte mig att mixa, för nu blir det så ofta och det är mycket annat jag gör också. Det skulle även vara kul att få spela gitarr oftare och jag skulle gärna bli duktigare på att spela gitarr. Livet skulle bli lättare och mer värt att leva om jag hittade ett företag där jag kan jobba med datorer.

Vilka steg kan du ta för att något av det du listat ska bli verklighet?
För att jag ska trivas på jobbet så måste chefen förändras eller så måste jag hitta ett annat jobb. När det gäller kyrkan så kanske jag måste berätta för fler om hur ljudet fungerar och för att få spela mer så måste jag kanske bli bättre på att spela. För att få jobba med datorer så kanske jag behöver utbildning.

Okay, det är vad du kan göra, men vad är du beredd att göra?
Jag skulle kunna tänka mig att:
1. Söka ett nytt jobb.
2. Ta reda på olika utbildngingar.
3. Öva gitarr oftare.
4. Försöka hitta en lördag varannan månad då jag informerar om ljudet för de som är intresserade.
5. Prata med personer för att få tips.

Inga kommentarer: