04 juni 2017

Gud älskar dig som du är!

Låt oss hjälpas åt att sprida budskapet om Gud som älskar dig som du är! 

Du är vacker som du är och du är skapad av Gud! Nedanför skriver jag om anorexia som är vanligt bland tonåringar. Jag förstår inte varför det är så vanligt. Kanske är det media som påverkar tonåringarna.

Info om anorexia
Anorexia nervosa är en allvarlig form av ätstörning. Ofta sker det även i överdriven träning. Det är mest vanligt med anorexia bland tonårsflickor. Dödligheten är hög, enligt vissa studier är det den psykiska sjukdom med allra högst dödlighet i procent. Sjukdomen benämns i samhället ofta "anorexia" eller bara "anorexi" vilket endast är en förkortning och ej den egentliga benämningen. Ordet "anorexia" i sig är latin för vanlig aptitlöshet. En anorektiker är först och främst fixerad vid sin kropp men även mat och har skapat sig en falsk, förvrängd och felaktig självbild. Även om spegelbilden visar ett knappt levande skelett så ser anorektikern en överviktig person. En vanlig inkörsport till sjukdomen är jämförande av den egna kroppen mot dagens ideal.

Isabelle Caro 
Här kommer ett exempel på en tjej med anorexia. Hon gjorde detta för att få synas i media. Sjukdomen är som sagt dödlig och du ser tydligt vad som händer med kroppen. Jag kan inte tänka mig att någon vill råka ut för något som detta. Men jag förstår att media påverkar mycket när de har bilder på de som är mycket smala. Ibland så kanske de gör om bilderna för att det är det som är aktuellt just den perioden och alla vill ju vara som de som får vara med i media. Kanske inte alla, men många har kändisar som förebilder.

Här kommer ett klipp med ett exempel på hur det kan bli om man har anorexia (Isabelle Caro).


När jag ser personer som är så här smala och nästan bara ser ut som ett skelett så tänker jag på barn/familjer i länder där de svälter och inte får någon mat. Jag hoppas vi kan hjälpa så många fattiga som möjligt.

Nu kommer vi till mina funderingar.
Varför är det då så många som får anorexia trots att de har möjlighet att äta mat? Hur skulle vi kunna lösa det här problemet? Har du någon förklaring till detta så skriv en kommentar nedanför.

Jag vet en som inte jämför personer med varandra och det är Gud. Han skapade oss till sin avbild och han har en plan för varje människa och han vill att vi ska leva och ha det bra.

Inga kommentarer: