13 januari 2017

Vi blir mer kreativa när vi får beröm


2011 rensade jag bort några Handelsnytt som jag sparat för att jag tänkt att jag skulle få tid att kolla i dem senare. Problemet är bara att senare aldrig blev av, så före jag slängde bort dem, så skumläste jag dem och hittade en artikel som jag delade i bloggen och nu är det dax att dela det igen.

Här kommer delar av en artikel:

En del säger att vi blir mer kreativa om vi arbetar mot en deadline, andra säger att personlig feedback och beröm gör oss kreativa. Det sägs även att en miljö där det är okej att göra fel och misslyckas gynnar kreativiteten. Misstag är positiva för det visar att man tänjer gränser.

Som ledare kan man hjälpa till genom att försöka få medarbetarna att känna att deras projekt är personliga och det är inte fel att ge beröm offentligt.

Barn är ofta kreativa för att de har ej konstruerat sina scheman och de är inte lika styrda över sitt tänkande. Vid nyanställningar är det vanligt att välja någon som tycker och tänker som en själv, men det är sällan lyckat eftersom man då tappar mycket av de kreativa möjligheterna för att alla är så lika.

Inga kommentarer: