05 november 2016

Varför, varför, varför?

Gör om dina varför till hur




Här kommer lite text som är hämtad från Andreas blogg. Jag vet att det var ett tag sedan han delade inlägget, men jag känner att det är något jag vill skriva om, så jag delar först hans inlägg och skriver därefter några egna tankar om det. Här kommer det!

Lev din dröm - hitta grejen du kan leva för och gör en skillnad!!!

Andreas skriver så här:
-Jag blir imponerad varje gång jag läser om människor som funnit en livsuppgift eller nått som dom brinner för. Han fortsätter sedan:
-Många gånger då jag säger åt mina barn att vi ska göra nåt så frågar dom per automatik varför.

VARFÖR
VARFÖR kan jag inte få mitt dröm jobb?
VARFÖR ska det finnas ungdomar som saknar ett hem?
VARFÖR gäller inte löftet om att älska i nöd och lust i år?
VARFÖR måste unga tjejer visa upp sig på skumma delar av internet för att få någon form av bekräftelse?
VARFÖR måste en del sitta ensamma på rasten?
VARFÖR VARFÖR VARFÖR.

Med Andreas inlägg här ovanför, så väljer jag nu att dela mina egna tankar.

Mina tankar om inlägget

Jag har som alla andra en hel del varför jag funderar på, men det är en historia för sig och nu tänkte jag dela tankar om inlägget ovanför. Jag tänkte börja med att fundera på om det finns någon lösning på de varför som står här ovanför. Jag tror att det är bra, med så få varför som möjligt. Många gånger behöver man ställa frågan varför för att lära sig något, men det är en annan sak.  

Hur skulle vi kunna göra för att hjälpa dem?

Varför kan jag inte få mitt drömjobb?

Ett sätt kan t.ex. vara att tro på den personen som hoppas på ett drömjobb, men tappat hoppet. Kanske kan vi uppmuntra personen genom att lyfta upp personen genom att bekräfta den när det gäller saker den är bra på, för när en person mår bra, så orkar dem med mer och när man är positiv är det lättare att det leder till ett jobb, men jag förstår att det många gånger kan vara svårt när man tappar hoppet om att kunna hitta ett drömjobb. 

Varför ska det finnas ungdomar som saknar ett hem?

Om ekonomin tillåter det, så kanske vi kan låta någon få bo där vi bor. Många har inte ekonomiska möjligheter och då kan det sätta stopp. Andra kanske lever på platser där det är krig och oroligheter som gör att de inte kan ha något riktigt hem. Det är lätt att glömma bort hur bra vi har det som har ett eget hem. 

Varför gäller inte löftet om att älska i nöd och lust i år? 

Jag tror att media har orsakat detta problem en hel del. Människor ser hur vanligt det är att man skiljer sig och det känns på något sätt naturligt för personer att skilja sig. Dessutom är det mycket som sker som de ångrar i efterhand. Som kristna behöver vi prata om hur vi ser på äktenskapet så att de får en annan bild av äktenskapet. Själv hoppas jag på att hitta rätt person som jag kan leva med. Jag tycker att det kan vara värt att vänta på den rätte som jag kan få leva med i resten av mitt liv. Jag tror att många har svårt att välja med tanke på hur vanligt det är att man skiljer sig. För andra verkar de vara någon tävling om vem som varit tillsammans med flest personer. 
Sammanfattningsvis vill jag säga att jag tror att äktenskapet är tänkt mellan en man och kvinna. Jag tror även att det är tänkt att man ska leva tillsammans i resten av livet. Många gånger kan man lösa problem som uppstår genom att prata med varandra, så man ska inte ge upp i första taget. Jag säger inte att det är lätt, men jag tycker att man kan göra ett försök före man väljer att skilja sig. Framförallt tänker jag på hur det blir när det är barn som är inblandade. Då är det viktigt att föräldrarna kan visa kärlek till barnen oavsett om de är tillsammans eller väljer att skilja sig, men när man valt att skaffa barn, så tycker jag att man bör vara säker på att man hittat den rätte. 

Varför måste unga tjejer visa upp sig på skumma delar av internet för att få någon form av bekräftelse?

I det här fallet tror jag också att media påverkar mycket. Unga tjejer jämför sig med varandra och försöker leva upp till de bilder som delas media. Många tjejer i media ser inte ut så i verkliga livet med tanke på att media gör om bilderna för att de ska sälja bättre. Det är tråkigt att tjejer inte mår bra när de ser sig själva. Alla är skapade till Guds avbild och varje person är unik. Vi tycker alla om olika personer just för att de är olika. Både när det gäller personlighet och utseende. Låt oss även här hjälpas åt att lyfta varandra genom att uppmuntra varandra när det gäller klädsel, utseende och andra saker. 

Varför måste en del sitta ensamma på rasten?

När det gäller den här frågan så tror jag det är aktuellt i alla sammanhang. Många gånger så ser vi våra vänner och tycker vi har det bra, men när man är upptagen med sitt eget är det lätt att missa någon som är ensam. Låt oss hjälpas åt att se och bry oss om de vi ser som är ensamma. Många gånger är det mycket trevliga personer, men det kan ta en stund att lära känna dem och mycket kan vara nytt för dem när de varit ensamma tidigare. Kanske är det någon som blivit mobbad. När det gäller mobbing, så är det ofta flera som mobbar en person och det blir då otroligt jobbigt för personen som blir mobbad. Tänk dig då om du skulle kunna bli vän med den mobbade och om du skulle kunna få med personen i ditt eget kompisgäng. När man är fler som är tillsammans så kan man lyfta upp och hjälpa varandra och göra det svårare för de som mobbar. Dessutom kan det göra att den ensamme känner sig älskad. 

Istället för att fundera på varför saker och ting sker så kan vi fundera på hur vi kan lösa problemen. Gör om ditt/dina varför till hur. Jag delar samma "varför" som stod i starten så du förstår hur jag tänker.

GÖR OM DINA VARFÖR TILL HUR

  • Hur kan jag få mitt drömjobb? 
  • Hur kan jag hjälpa ungdomar som saknar ett hem?
  • Hur kan jag förändra synen på "att älska i nöd och lust"?
  • Hur kan jag få tjejer att känna sig bekräftade?
  • Hur kan jag se till så att ingen behöver vara ensam på rasten?

Inga kommentarer: