24 december 2015

Gränssättning

Elva tips för gränssättning: 

I dagens värld ska vi hela tiden vara tillgängliga. Även när vi äter. Vi har datorer, mobiltelefoner mm. Vi måste därför försöka kontrollera detta så vi inte störs för mycket. Du kanske har det likadant hemma.

Du ska få tips på hur du hittar en balans mellan egna prioriteringar och andras. Tanken är att du ska kunna nå dina mål utan att arbeta ihjäl dig eller offra vänner och familj. Jobbar du mycket hemma så blir det svårt att veta vad som är privatliv och arbetsliv. När vi kollar i kalendern så ser vi hur mycket vi ska göra och hur många vi ska besöka, men även i kalendern måste vi ha gränser.

Nu kommer några tips
Gränserna kan handla om:
*Vad vi gör (jag kan tänka mig att göra det här men däremot inte det där)
*Var vi gör det (jag gör det här på jobbet men däremot inte hemma)
*Hur länge vi håller på (jag övertar dessa arbetsuppgifter i en månads tid, men om ni inte har hittat en ersättare till dess måste jag lämna arbetsuppgiften)

Om du menar allvar med att du vill stressa mindre så måste du lära dig något om gränssättning och tillämpa det i ditt liv.

Kanske tycker du att detta låter självklart och enkelt, men för mig är det svårt många gånger när det gäller gränssättningar.

Inga kommentarer: