20 januari 2017

Var tacksam för mer saker!


2013 skrev jag det här inlägget, men det är fortfarande lika aktuellt.

Jag funderar ibland på varför vi i Sverige är så dåliga på att tacka varandra. Nu på slutet har jag tänkt på det en hel del. Själv så försöker jag bli bättre på att tacka. Tror du att man kan tacka för mycket?
Det tror inte jag, för ingen tycker väl att det är jobbigt när någon tackar för något.
Det finns mycket man kan tacka för. Försök att tänka på hur ofta andra tackar dig och försök att tacka de gånger du har möjlighet till att tacka.

När jag hjälpte en arbetskompis med internet så blev han mycket glad. Han bjöd mig på olika saker före jag ens hade börjat att jobba med datorn. De som kommer från det landet är mycket duktiga på att tacka. Kanske inte alla, men personen jag var hos var otroligt duktig på det. Han tackade mig flera gånger och när han bjöd mig på något så frågade han sedan. Vill du ha mer? Han sa även att när man besöker en familj från det land han kommer ifrån, så bjuder de på många olika saker. De vill visa respekt för oss svenskar. Han sa att när man besöker så får man göra vad man vill. Det ska kännas som man bor i lägenheten. Man får se på vad man vill på tv, man får hämta vad man vill i kylskåpet... osv. Man får göra allt. Snacka om att det är ovanligt i Sverige. Vi svenskar bjuder knappt hem varandra och får vi besök av någon som utför ett arbete hos oss, så bjuder vi sällan på någonting. Kanske säger vi tack, men många säger det inte från hjärtat.

Så varför inte börja tacka för mer saker i livet?

Inga kommentarer: