02 november 2016

Relationer

Hur kan du jag hjälpa någon annan? 




Jag vet att jag inte är lika duktig på att uppdatera bloggen nu för tiden, men jag studerar och då behöver jag ägna stora delar av mina dagar på studierna och då blir bloggen ibland lidande, men nu tänkte jag dela ett inlägg som jag tidigare delat i min blogg även om jag nu skrivit om det lite.

Vem kan jag hjälpa?

De flesta som du möter i din vardag har ett behov. En del kanske vill att du lyssnar, andra en komplimang eller uppmuntran. En del kan ha ekonomiska behov. Någon annan kanske känner sig ensam.

Ofta undviker vi personer som är annorlunda. De kan t.ex. ha ett handikapp. Vi måste bli bättre på att ta hand om dem. 

Relationer?

När det gäller en kärleksrelation så måste vi ibland ge. Jag säger inte att vi alltid ska ge, för i en kärleksrelation måste båda kunna ge för att det ska hålla. 

Små saker kan betyda mycket. Ge av det du har. Det kan vara av tid, hjälp med något eller att du ger pengar eller saker. Alla har något att ge och är du fattig och ger något till någon annan så kommer den som får det verkligen att uppskatta det för de ser din vilja. Är du fattig så kanske det känns som du ger lite, men faktum är att om man vänder på det så ger en rik inte lika mycket för det märks inte på samma sätt för den rike även om summan skulle vara större. Vi har alla något att ge och vi behöver se och bry oss om varandra. 

Några tips där en del är hämtade från bibeln


* Ha omsorg om varandra 
* Be för varandra 
* Se till att vara till välsignelse 
* Leta efter sätt att uttrycka godhet mot andra 
* Var vänlig och gästfri 
* Ha tålamod med varandra 
* Ha fördrag med andras fel och svagheter 
* Döm ingen på förhand 
* Förlåt varandra 
* Var trofast 
* Var lojal 
* Bygg upp varandra - uppmuntra andra, påminn dem om deras styrkor när de känner sig svaga 
* Gläds med andra människor när de blir välsignade 
* Sätt andra högre än dig själv (låt någon annan gå före dig eller ge dem det bästa av något) 
* Tänk på varandra 
* Bevara andras hemligheter och berätta inte om deras felsteg 
* Tro det bästa om varandra 

En hjälp för oss kan vara att sätta upp en skylt där vi skriver. Vad har jag gjort för att hjälpa någon annan idag? 

Vad har jag gjort för att hjälpa någon idag?

Ett tag skrev jag i min dagbok hur jag på olika sätt hjälpte olika personer, men det är viktigt att vi inte jämför oss med varandra. Jag tror att vi alla kan hjälpa någon i vår närhet. 

Försök att alltid hjälpa någon på något sätt. Börja redan idag!

Inga kommentarer: