20 november 2015

Hantera papper och information med tidsbesparade system



Har du information och uppgifter som du tar upp många gånger så lägg ut det på nätet så kan människor kolla där. Ordna dina datafiler och papperspärmar så att du snabbt kan hitta svar på frågor som ofta ställs till dig. Skriv ner de frågor som får dig att rusa runt och leta efter svaren.

Om det är så, så fixa till mapparna eller pärmarna. Glömmer barn bort läxor eller annat viktigt, så skriv upp det och placera det på ett ställe där barnen kan läsa det. Har du barn som inte kan läsa så klipp ut bilder som du sätter upp. Har du ett program med påminnelser så använd det. När du har testat ett tag så kommer du att undra hur det fungerade utan programmet.

Mitt liv:
Ett tag delade jag information om innebandyn på Facebook, men skickade sedan mail. Efter det så tog syrran över. Mail är mycket enklare än att ringa runt, men just nu använder vi oss av en sms-tjänst.
När det gäller datafiler, så brukar jag försöka att städa datorn och även mailen. Jag brukar även scanna in papper från mina pärmar. Det kommer att ta tid, men det lär kännas skönt när det är klart. När de inte scannas så sitter de i pärmen i bokstavsordning så det är inte så dåligt det heller. Då säger en del, men tänk om datorn kraschar. Då säger jag, men tänk om det börjar brinna i pärmarna. En hårddisk kan gå att rädda, men papper som brinner upp måste kopieras på nytt. Dock kan det vara svårt att rädda en skadad hårddisk så jag vet inte vad som är bäst, men det känns bättre för min del att ha det på datorn för då kan jag lägga det på min Nas så jag även kommer åt papper på andra platser. Jag använder t.ex. en app för lovsånger. I mobilen har jag testat appar för påminnelser, att göra listor eller kom ihåg-listor.

Inga kommentarer: