22 augusti 2015

Studier eller jobb?


Som du kanske vet så har jag funderat på att studera

Här kommer några tips till dig som funderar på att studera:
1. Meddela till din chef att du har planer på att flytta och vill ha tjänstledigt. (meddela i god tid före)
2. Sök studier (vad ska du studera och hur ser möjligheterna ut för framtida jobb?)
3. Sök bostad i de städer du sökt studier (ibland är det boendepoäng där man behöver stå i kö)
4. Undersök städerna där du sökt studier.  (Att besöka städerna kan hjälpa dig att välja en stad där du trivs)
5. Om du med säkerhet vet att du vill studera och vill slippa dubbla hyror i starten är det smart att säga upp lägenheten före du börjar studierna. (Tänk igenom beslutet. Speciellt om du har mycket i din lägenhet och har ett jobb)
6. Meddela när studierna närmar sig så chefen känner till hur du tänker göra. (Kanske passande när du blivit antagen)
7. Fortsätt söka lägenheter. (Det behöver man göra för att hitta en lägenhet)
8. Flytta det du behöver ha med dig om du fått tillgång till lägenheten. (Det underlättar när du ska tömma den gamla)



BOMBEN 2014! 

Ja, då gick informationen ut till dig som bloggläsare att jag tackat nej till studier i Jönköping. Så blev det den här gången. Hur det blir i framtiden vet vi inte, men jag känner att jag som person kanske borde satsa på studier på distans då jag gillar att jobba med datorer och känner mig strukturerad och fokuserad på mina uppgifter, men det gäller att få tiden att räcka till.

Vad var det som gjorde att du sa nej?
Ja, den listan kan göras lång och här kommer några punkter
1. Boende (Försökte hitta en egen, men letade även på några delade som jag ej fick tag på)
2. Framtid (Hur ser det ut i framtiden? Är det svårt att få jobb? Behöver man läsa mer för att få jobb?)
3. Ekonomi (Klarar jag mig på pengar jag samlat så jag kan studera utan lån? Förmodligen inte många som klarar det, men kommer man ha studieskulder och vara utan jobb när man studerat klart så är det inte speciellt kul)
4. Vänner (Jag har så många härliga vänner här)
5. Kyrkan (Det finns många härliga vänner i kyrkan)
6. Jobb (Tryggheten att ha ett jobb att gå till)

2015
Även i år söker jag studier, men nu på distans. Vi får se hur det blir.

Inga kommentarer: