04 april 2017

Varför är jag så trött?


Kanske funderar du som jag på varför du är så trött?

Enligt en hemsida jag besökt så kan det bero på olika saker.
Enligt den första hemsidan jag besökte så är det 11 % i Sverige som lider av allvarliga sömnproblem och det är vanligare bland kvinnor än män.
Kanske beror det på stress, hormoner, fel kost eller årstidsbunden depression.

Årstidsbunden depression
När det är mörkt blir många tröttare (höst och vinter). Den som råkar ut för detta är ofta Nedstämd, irriterad, extremt trött, ökar i vikt, behöver mycket sömn och får ett sötsug.

Sömnbrist
Man böra sova 6-8 timmar per natt. Men man behöver även bra sömnkvalitet. Dålig sömnkvalité kan bero på att en person snarkar eller stressar mycket.

Järnbrist/blodbrist
Det är speciellt vanligt hos de som har riklig mens, är gravid, är vegan eller de som tränar mycket. För lite järn kan göra att du känner dig trött, har svårt att koncentrera dig, får hjärtklappning, blir anfådd, känner dig yr, får huvudvärk mm.

Brist på vitamin B12
Vanligt hos de som äter lite eller inget kött, äter ensidigt, har riklig mens eller tarmsjukdom. Den som råkar ut för det blir trött, kan få myrkrypningar, hjärtklappning, depression, dålig balans, minnesproblem, känselstörningar mm.

Kronisk trötthet
Kan drabba alla. De som drabbas råkar ofta ut för långdragen sjuklig trötthet, försämrat närminne, halsont, ömmande lymfkörtlar, värk i leder, muskelsmärtor, huvudvärk, sjukdomskänsla efter ansträngning.

Diabetes
Ofta är det personer med övervikt eller låg fysisk aktivitet om drabbas. De som drabbas blir hugriga, törstiga, trötta, kissar ofta, går ner i vikt utan att banta. Några tips för dem är att undvika socker, saft, bullar, ljust bröd, alkohol och läsk. De bör äta på regelbundna tider.

Sköldkörtelrubbning
Kan påverkas vid graviditet eller stress. Det kan även bero på jodbrist. De som råkar ut för detta kan bli trötta, få huvudvärk, koncentrationssvårigheter, mjölksyra i musklerna, humörsvängningar, nedstämdhet, låg kroppstemperatur, trög mage, eksem, håravfall, halsont, pms, anfåddhet, hjärtklappning, viktuppgång, infertilitet. De kan ibland få T4 som ofta är Levaxin eller T3 liotyronin. Är sköldkörteln inflamerad så kan ibland Voltaren eller kortison användas.

Stress
Alla har nog råkat ut för stress någon gång och stress kan göra att vi blir trötta. Om vi råkar ut för det så ökar pulsen, hjärnan får extra syre och energi frigörs från kroppens fett och glykosreserver. Stressar man för mycket eller för ofta kan man bli konstant spänd och i förlängningen bli väldigt trött.

Fel mat
Många känner av när man är hungrig och mätt. Socker kan göra så att man inte känner sig mätt.

Fel umgänge
Tro det eller ej, men här kan din energi försvinna. Det kan vara hemma, på jobbet, bland vänner, bekanta och släktingar.

Hur vet jag det? (stämmer inte alltid, men ibland)
-När ni umgås blir du alltid trött och känner dig olustig
-När du berättar något om dig själv får du inga följdfrågor
-Du får ta emot negativa kommentarer, och när du försöker konfrontera hamnar energitjuven i försvarsposition.
-Allt syre i rummet blir som uppslukat när hon eller han kräver att vara i centrum för allas uppmärksamhet, bekräftelse och beröm. Försöker någon bryta in höjer personen rösten.
-Säger nej till förslag hon eller han själv inte kommit på. På så sätt bryts din initiativkraft ner.
-Det går inte att ha en dialog. När du försöker ta upp saker till diskussion blir personen arg, tyst eller flyr därifrån.
-Tycker gärna synd om sig själv och ser gärna sig själv som ett offer för omständigheterna. På det sättet vinner energitjuven sympati.

Utmattad eller utbränd?
När du inte längre kan sova bort din trötthet kan det vara dax att söka hjälp. Kroniskt trötthetssyndrom och utmattningssyndrom påverkar hälsan både fysiskt och psykiskt. Många får värk i kroppen, koncentrationssvårigheter och känner sig deprimerade. Man kan även ha nedsatt förmåga att hantera krav och tidspress. Det kan vara bra att skapa sig egen tid, få avlastning och hjälp att säga nej. Att stänga av telefonen och inte sitta framför datorn så ofta kan också hjälpa till.

Kortisol
Gör att pulsen ökar, hjärnan får extra syre och energi frigörs från kroppens fett, men det kan även göra oss överviktiga så därför är det bättre med 3 timmars konditionsträning i veckan.

Oxytocin
Beröring kan sänka blodtrycket och få oss att bli lugnare.

Har du svårt att sova
Undvik kaffe före läggdags
Ta itu med stress och problem före du går och lägger dig och skriv upp på en lapp om det är något du inte har tid att fixa så du slipper tänka på det när du skall sova.
Undvik chips, pommes frites och kakor före läggdags
Undvik att äta mediciner, förkylningspreparat och värktabletter före läggdags. 
Undvik även te och choklad
Drick ej alkohol
Undvik heta kryddor före läggdags för att slippa magproblem nästa dag
Skippa protein före läggdags då det kan göra magen orolig under natten. 
Sov mörkt 

Vad kan jag göra för att inte vara så trött
Varva ner två timmar före du går och lägger dig.
Låt sängen vara en arbetsfri zon.
Ha regelbundna tider för sänggående och uppstigning
Se till att anpassa dig om du är morgonmänniska eller kvällsmänniska
Har du svårt att sova så kanske du behöver göra något före du skall sova
Kanske behöver du sätta upp en tid när datorn eller mobilen skall vara avstängd eller ej användas

Slappna av
Lapa dagsljus
Motionera
Ät bra och allsidigt
Järn: Fullkornsprodukter, lever, leverpastej, blodpudding, nötkött, vilt, fisk, spenat, brysselkål, broccoli, havregryn, torkade aprikoser, solrosfrön och mandel. En del kan få hjälp genom att äta järntabletter.
C-vitamin: Grönsaker, juice, frukt och bär.
Stressa mindre
Sömnmedecin
Massage
Akupunktur

Här kommer en länk till artikeln

Inga kommentarer:

Blogglistan 2015 - Spotify

Innebandylistan 2015 - spotify