25 januari 2017

Studier eller jobb?


Nu är det åter igen dags att fundera mellan studier och jobb. 

2017
För tillfället så studerar jag, men jag funderar nu på om jag ska ta ett studieuppehåll och jobba. Tidigare har jag funderat mellan om jag ska jobba eller studera, men nu är det istället om jag ska fortsätta studera eller jobba.

2016
Jag valde att ta tjänstledigt på Mio för att studera. Den här gången blev det på distans av den anledningen att jag då skulle slippa flytta, leta bostad och känna om jag valt rätt utbildning.

2015
Jag känner mig inte så motiverad till att studera, men tänker mig att det är bra med kunskap för att kunna söka jobb så jag har funderat på distanskurser. Jag har även drömmar om att starta eget företag. Om jag väljer att studera eller starta eget företag så får jag nog gå ner i tid på Mio eller sluta jobba på Mio, men fördelen med att jobba på Mio är att jag har bra arbetskamrater och jag har ett fast jobb.

2012
Än en gång funderade jag på studier, men hittade inget boende och än en gång så var jag trygg med att jag hade ett jobb och en lägenhet och med tanke på hur sent man får reda på om man kommer in, så kändes det stressigt att försöka hitta en bostad.

2011
Jag blev antagen till "Nätverksteknik med IT-säkerhet" i Trollhättan. Jag undrade då hur stor möjlighet det skulle vara att få jobb när man avslutat sina studier. I mina tankar fanns då funderingar på jobb efter studier, flyttfunderingar mm. Jag blev även antagen till det systemvetenskapliga programmet och funderade även där vad det fanns för möjligheter till jobb vid avslutad utbildning. Skulle jag valt att studera så skulle jag inte kunna jobba vidare på Mio. Jag skulle även behöva säga upp min lägenhet, flytta och hitta nytt boende.

Mitt beslut blev tillslut att inte studera. En anledning var att jag ville betala av ett billån för att kunna få bättre inkomst till studier. En annan anledning var min syster Sara skulle gifta sig med Eric. En annan anledning var att jag var medveten om att jag hade ett jobb och lägenhet. Skulle jag studera, så skulle det bli dubbla hyror i 3 månader.

Studera eller jobba?
Har du någon gång ställt dig den frågan?

Inga kommentarer: