18 september 2015

Rikta in dig på realistiska, relevanta och givande mål

STRESSA MINDRE:

Till att börja med så kommer några frågor att fundera på.
1. Vem har kontrollen i ditt liv?
2. Vad försöker du kontrollera som inte går att kontrollera?
3. Vad kan du kontrollera?
4. Vad kontrollerar dig?
5. Vilka omöjliga krav ställer du på dig själv (att vara perfekt, aldrig begå misstag)?
6. Fundera över några tillfällen då du blivit väldigt upprörd av en person eller av en händelse. Skriv ner och ranka dem.
7. Blev du upprörd därför att du hade en perfektionistisk förväntan?



Nu är jag på kapitel 4 som heter Rikta in dig på realistiska, relevanta och givande mål.
En mamma med 5 barn får en dag alzheimers sjukdom och då väljer ett av barnen att hjälpa mamman så att hon ska slippa vara på hemmet, men det går inte eftersom dottern blir stressad och trött av allt som händer. Dottern som tänkt ta hand om sin mor blev varnad för vad som skulle kunna hända och hon blev därför tipsad om att ta hjälp av övriga syskon. När hon tog upp problemet så ville de hjälpa till, men de trodde inte att hon behövde hjälp före hon tog upp det eftersom hon aldrig frågade om hjälp.


Här känner jag igen mig. Jag tror att jag ska klara så mycket själv. Jag lyfter mycket själv på jobbet istället för att be om hjälp. Även i kyrkan gör jag mycket själv, men även på andra ställen. Jag tror att det beror på att jag är rädd för att få mer att göra om jag hela tiden frågar om hjälp. Dessutom så vet jag hur jobbigt det kan kännas för mig ibland när människor frågar om hjälp och därför vill jag inte utsätta mina vänner för det.

Tips för vårdnadshavare
1. Sköt om dig själv. Se till att få tillräckligt med sömn och vila.
2. Sök efter någon att prata med, kanske en stödgrupp eller en förstående vän.
3. Lev socialt. Stäng inte in dig. Håll kontakten med dina vänner.
4. Lär dig be om hjälp.
5. Håll dig känslomässigt frisk - byt miljö, gå på promenad, få frisk luft. Ha inte dåligt samvete för att du ägnar tid åt dig själv.
6. Håll dig fysiskt frisk - ät en balanserad kost och se till att få motion.
7. Se till att det finns tid och utrymme för skratt och musik i livet. När spänningen stiger och krafterna sinar, kan det hjälpa att lyssna på musik eller se en komedi.
8. Hitta ett sätt att uttrycka dig själv. Att skriva dagbok kan vara ett bra sätt att få utlopp för sin frustration.
9. Se till att ha ett liv vid sidan av rollen som vårdnadshavare. Ta tid för hobbyer och intressen som du gillar.
10. Uppskatta de goda stunderna.
11. Sök stöd och hjälp, till exempel genom att ringa organisationer som vet vad de talar om.
12. Unna dig något extra ibland. Det förtjänar du.

Hur klarar jag detta?
1. Försöker att sova rätt, men är många gånger vaken länge.
2. Jag har pratat med några vänner som jag känner att jag kan lita på.
3. Jag försöker att leva socialt i kyrkan, på jobbet och på innebandyn. Dock sitter jag hemma om jag inte har något speciellt som jag känner att jag måste göra eftersom jag har så mycket hemma som ska göras.
4. Jag har bättrat mig.
5. Jag tycker att det kan vara härligt med promenader.
6. Jag försöker att äta rätt och motionera.
7. Jag tar mig rätt så mycket tid till att spela. Gärna med syrran för det tycker jag är roligt. Komedier kan det gärna bli även om det inte blir så ofta.
8. Jag skriver i bloggen. Det har typ varit min dagbok.
9. Jag försöker att ta mig tid till saker som jag tycker är roligt.
10. Jag försöker att uppskatta de stunder jag gillar. Jag säger det till personer som jag uppskattar.
11. Jag har inte snackat med någon organisation om detta.
12. Ibland unnar jag mig själv något extra, men det är inte speciellt ofta, så jag har en del att jobba på i listan.

Inga kommentarer:

Blogglistan 2015 - Spotify

Innebandylistan 2015 - spotify