18 augusti 2017

Visa uppskattning!


Uppskattning:
Det står om en person som heter Sylvia och hon byggde en regnbåge av hönsnät. Hon stoppade i pappersservetter i ett hönsnät. Hon jobbade med den en hel månad och kände sig sedan nöjd med den och hon tänkte att den kan användas flera gånger om man lagrar den, men en dag fick hon reda på att det inte gick att lagra den längre. Hon blev då utbränd eftersom hon inte fick någon uppskattning för allt hon gjort. Hon som hade jobbat med den så länge men så skulle den inte få sparas. 
Det står lite senare att hon inte längre jobbar ideellt för skolan, men på somrarna så hjälpte hon till som dekoratör och då får hon varje år en mugg, diplom och en applåd. Det är kanske inte speciellt mycket men hon känner sig uppskattad för det hon gör och det är det hon behöver få.

Jag pratade med en av mina kompisar angående jobben i kyrkan och vi kom då fram till att vissa sagt att de inte vill jobba ideellt längre. 
Ska man tycka att det är rätt eller fel? 
Själv så har jag jobbat mycket ideellt och jag tycker att alla kan hjälpa till med något. Men jag tycker inte att det ska bli för mycket. Jag tror att det är viktigt att man säger att man uppskattar det andra gör. Det är även viktigt att få uppskattning/uppmuntran i det man själv gör. 
Det är viktigt att de som jobbar ideellt får höra det ibland. Det är även viktigt att vi uppmuntrar oss själva. En sak man kan göra är t.ex. att tacka Gud för att han alltid är med oss och hjälper oss med allt vi ska göra. 

Nu kommer några frågor att fundera på: Om du med ett trollspö skulle kunna ändra på det som stressar dig, vad skulle du då vilja förändra? 
Skulle du umgås mer eller mindre med andra?
Skulle du känna dig mindre ensam?
Skulle du sluta träffa människor som får dig att må dåligt? 
Skulle du ägna dig åt fler (eller färre) sociala aktiviteter? Gruppmöten? Affärskontakter?
Skulle du vistas mer utomhus? 
Skulle du ta dig mer tid för lugn och ro, eller för sådant som känns meningsfullt?
Skulle du känna mindre skuld, oro eller ångest än du gör idag? 
Skulle du sluta önska att någon eller något förändrades, så att du äntligen kunde bli lycklig? 
Skulle du roa dig oftare? 
Skulle du sluta hitta på ursäkter för att inte ladda om batterierna?
Skulle du skaffa dig större kontroll över ditt tidschema? Bli mindre jagad och jäktad?
Skulle du vägra låta orimligheter göra dig galen, som krav på perfektion eller att aldrig begå ett enda misstag? 
Skulle du bli mer positiv? Trevlig att umgås med? Mindre kritisk? Mindre dömande?
Skulle du bli mer aktiv? Få mer energi? Bli mer välorganiserad? Mer pålitlig? 
Skulle du äntligen släppa din kvävande stress?
Skulle du uppskatta livet mer? 
Hur skulle livet förändras? 

Fundera på frågorna ovanför och försök sedan svara på vad det är som hindrar dig från att lägga din tid på sådant som är värdefullt för dig? 
Man kan inte ha kontroll över allt, men det är bra om man kan njuta av livet, ha roligt, äta sundare mm. Många har krävande jobb och uppgifter, men försök ändå att smyga in några minuter då du kan göra det du gillar och kan tänka på dig själv. Oftast går det även om man inte tror det. Det kan krävas lite planering. 

Nu kommer de sista frågorna: Uppfattar du andra som viktigare än dig själv? Låter du andras behov och prioriteringar gå före dina egna?

Dämpa din stress Om du önskar att någon kunde dämpa din stress, låt då DU vara denna någon och börja jobba på det gladare, bättre och mer givande liv som kommer av att du lär dig hantera din stress. 

Själv så låter jag väldigt ofta andras behov gå före min egna. Det sker väldigt ofta eftersom jag har så svårt att säga nej och därför tar på mig mycket ansvar så då måste jag prioritera bland alla andras behov och om jag har tur så räcker tiden över till mitt eget behov. 

Inga kommentarer: